Kellogg’s zet positieve lijn door

03-11 | |
Kellogg's in een supermarkt in Wenen. In de VS groeide de omzet van Kellogg's met 14%, in Europese landen was er door valuta-effecten een daling van 11%. - Foto: ANP
Kellogg's in een supermarkt in Wenen. In de VS groeide de omzet van Kellogg's met 14%, in Europese landen was er door valuta-effecten een daling van 11%. - Foto: ANP

Voedingsbedrijf Kellogg’s zag de omzet in het derde kwartaal weer stijgen.

In Noord-Amerika, de grootste markt voor Kellogg’s, is de omzet met 14% toegenomen in dit kwartaal. Dit komt door de hoge prijzen, maar ook door de toename van verkopen. Snacks blijven populair en ook de ontbijtgranen laten groei zien.

In Europa is het een ander verhaal, daar daalde de omzet met 11%. De ongunstige wisselkoers was hier sterker dan de positieve prijsontwikkelingen; zonder valuta-effecten steeg de omzet namelijk met 3%. In Nederland verkoopt het bedrijf met name ontbijtgranen van merken zoals Coco pops en Special K. Daarnaast is het de eigenaar van chipsmerk Pringles.

Verkoopprijzen 16% gestegen

De omzet steeg met 9% ten opzichte van vorig jaar naar bijna $ 4 miljard. Het verkoopvolume is wel 2% kleiner geworden. De winst was in het derde kwartaal $ 368 miljoen. Dit is minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dat verklaart Kellogg’s door de hoge grondstofprijzen en de onzekerheden op de markt.

Ondanks de ‘uitdagingen’ verwacht het bedrijf dat de vraag naar ontbijtgranen en snacks groot zal blijven, zelfs na meerdere prijsverhogingen. Het kwartaalresultaat laat zien dat de verkoopprijzen gemiddeld met bijna 16% zijn toegenomen.

Voor het gehele jaar verwacht het voedingsbedrijf meer omzet en winst te maken dan het eerder had ingeschat. Door hogere prijzen en goede vraag naar snacks en ontbijtgranen zal de omzet groeien met 10%, in plaats van de voorspelde 7-8%.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer