Doorgaan naar artikel

Kerrygold verkoopt 12 miljoen pakjes boter en kaas per week

Het Ierse zuivelmerk Kerrygold heeft afgelopen jaar 12 miljoen pakjes boter en kaas per week verkocht.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Het Ierse zuivelmerk Kerrygold heeft afgelopen jaar 12 miljoen pakjes boter en kaas per week verkocht.

Dat was 12% meer dan een jaar eerder. Eigenaar Ornua, de exportorganisatie voor de Ierse zuivel, zag mede daardoor de omzet met 6,9% toenemen naar ruim € 2,5 miljard. De nettowinst kwam met € 153,7 miljoen 1,3% hoger uit. Ornua kon € 78 miljoen aan premies en bonussen uitdelen aan de 14.000 Ierse melkveehouders, 13,5% meer dan in 2020.

Recordjaar voor Kerrygold

Kerrygold heeft weer een recordjaar achter de rug, meldt CEO John Jordan. Het is het snelst-verkopende zuivelmerk in Duitsland en de nummer twee in de Verenigde Staten. Ook de ingrediënten business draaide goed, met onder meer de overname van het Amerikaanse Whitehall Specialties die vier fabrieken in de VS toevoegde.

Ornua kocht vorig jaar voor € 1,2 miljard aan zuivelproducten in van de Ierse verwerkers. “Dit bood een kritische route naar de markten in de wereld voor Ierse melkleveranciers gedurende een periode met nog nooit voorgekomen uitdagingen voor de wereldwijde zuivelindustrie.” De afzet via winkelkanalen was sterk door de lockdowns van vorig jaar. Volumes waren wel minder dan in 2020, maar lagen boven het niveau van 2019. De vraag van de foodservice (horeca) was lager, met name in Europa, maar toonde tegen het eind van het jaar een sterk herstel. “De wereldwijde exportgroei was echter niet zo sterk als in voorgaande jaren doordat de handel werd geremd door een zwakkere output en de problemen in de keten.”

Donkere wolken

Het Ierse zuivelexportbedrijf ziet wel donkere wolken door de gevolgen van de inflatie voor grondstoffen, verpakkingen, brandstof, energie en salarissen. “Geopolitieke instabiliteit, wereldwijde handelsbarrières, leveringsproblemen en wisselvallige markten blijven grote invloed hebben en moeten nauw worden gevolgd en gemanaged. Het Klimaatactieplan en nationale doelen vereisen enorme inspanningen en nauwe samenwerking van alle betrokkenen.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin