Doorgaan naar artikel

Ketenregisseur Albert Heijn pakt regie in biologisch

Voor € 12 per jaar krijgt de klant 10% korting op het biologische assortiment bij Albert Heijn.

Geüpdatet op:
Handel
Commentaar
Sustainable food
Biologische groente in het schap bij Albert Heijn. - Foto: ANP premium

Biologische groente in het schap bij Albert Heijn. - Foto: ANP

In jargon heet het een omnichanel-loyaltyprogramma. In gewone mensentaal een nieuwe abonnementsvorm: Mijn Albert Heijn Premium.

Voor € 12 per jaar krijgt de klant altijd 10% korting op het biologische assortiment, allerlei voordeeltjes met spaar- en koopzegels en extra aanbiedingen. Het voordeel zal tot meer dan € 100 bedragen, belooft Albert Heijn.

De grootgrutter wil klanten ertoe bewegen vaker voor biologische producten te kiezen. Dit past binnen de Europese strategie om dit segment te laten groeien. Uit onderzoeken blijkt dat veel consumenten sympathie voor biologisch hebben, maar dat prijs vaak een drempel is om deze producten ook te kopen. De keten neemt zelf het initiatief, en heeft vooraf geen overleg hierover met brancheorganisaties gehad.

Marktmacht Albert Heijn

Albert Heijn pakt als ketenregisseur nu de regierol, en geeft 10% korting op deze producten. Een prima initiatief om de verkoop te stimuleren. Natuurlijk zit hier ook een eigen voordeeltje aan rondom digitalisering, sparen, et cetera. Premium is de Bonuskaart plus. De Bonuskaart bestaat al sinds 1998; de app sinds 2009.

Aan de actie zit wel een rafelrandje. Als ketenregisseur bepaalt de keten meteen ook dat leveranciers meebetalen aan de korting. De biologische branche zal het niet hardop zeggen, want deze is blij met de extra aandacht, maar de wenkbrauwen staan wel ietwat gefronst. Er is ook geen keuze om mee te doen. Iedereen in de keten moet! Dat heet marktmacht.

Snel delen

Image
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin