Het grootste A-merk in Nederland is nog steeds Marlboro, goed voor een omzet van € 613,8 miljoen (+10,3%). Op de tweede plek staat Coca Cola met een omzet van € 389,1 miljoen (+1,8%). - Foto: ANP
In dit artikel
De 100 grootste A-merken in het supermarktlandschap hebben een jaaromzet van € 9,9 miljard opgeleverd (in de periode tot en met week 44 2021). Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 die onderzoekbureau IRI Nederland opstelt in opdracht van Distrifood.
Ondanks een omzetstijging van 3,3% daalde het gezamenlijke omzetaandeel binnen de totale supermarktomzet naar 21,9%. Als de tabaksmerken, die vanaf 2024 niet meer in supermarkten verkocht mogen worden, uit de lijst worden gehaald, groeien de resterende merken slechts met 1,5% en blijven dus nog verder achter op de marktgroei.
Huismerken hebben marktaandeel verloren
Opvallend is dat ook huismerken marktaandeel hebben verloren. Dat betekent volgens het onderzoeksbureau dat met name de ‘kleinere’ merken, die net buiten de Top 100 vallen, marktaandeel hebben gewonnen van de grotere merken in de Top 100. Voorbeelden van deze ‘kleinere’ merken zijn: Bacardi, Garden Gourmet, Kips, Kinder, Rivella, Go-Tan, Affligem, Katja, Zuivelhoeve en Lindt.
Top 5
De rangschikking in de top 5 bleef ongewijzigd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het grootste A-merk in Nederland is nog steeds Marlboro, goed voor een omzet van € 613,8 miljoen (+10,3%). Op de tweede plek staat Coca Cola met een omzet van € 389,1 miljoen (+1,8%). Op een derde plek staat eveneens een tabaksmerk, Camel, goed voor een omzet van € 385,7 miljoen (+20,8%). Heineken en Campina staan op een vierde en vijfde plek met een omzet van respectievelijk € 300,6 miljoen (+2,8%) en € 270,7 miljoen (-1,9%). Het merk dat dit jaar het sterkst geklommen is in de ranglijst, met een stijging van 14 plaatsen naar plek 60, is Starbucks.