Doorgaan naar artikel

Korte ketens kunnen groot worden

Foto: Fotopersbureau Dijkstra

Foto: Fotopersbureau Dijkstra

Korte ketens is een nieuw toverwoord. Het idee de lijn tussen voedselproducent en consument te verkorten, genoot al een tijdje flink wat aanzien in bepaalde kringen. De coronacrisis heeft dit nog eens versterkt, zo lijkt het.

‘Support your locals’, heet het als een consument in de buurt zijn voedsel gaat kopen. Het idee is heel aansprekend. Rechtstreeks contact tussen primaire producent en uiteindelijke consument, grotere marges, veel goodwill, er zitten veel sympathieke kanten aan. Daar komt nog een effect van de coronacrisis bij: wereldwijd heroriënteren economische machten zich op de eigen, meer lokale productie van voedsel.

Korte ketens kunnen enorme proporties aannemen

De informatierevolutie maakt daarbij zaken mogelijk die voorheen ondenkbaar waren, zoals het koppelen van een individuele vraag aan een individuele producent. Het is niet te onderschatten welke veranderingen dat nog gaat brengen. Wat kleinschalig begint in de nieuwe economie is binnen no time gegroeid tot reuzenformaat. Denk aan maaltijdbezorgers zoals Takeaway.com.

Op die manier kunnen korte ketens ook zomaar heel grootschalig worden. Dat is geen tegenstrijdigheid, integendeel. Tegenover de behoefte bij consumenten aan contact, eigenheid en voedsel met een verhaal staat nog altijd de oer-economische drijfveer van groei, ontwikkeling en efficiëntie. Korte ketens zijn daar een reactie op, maar kunnen er ook op hun manier in meegaan.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin