Bij suiker ging de omzet van ABF met 7% omhoog. - Foto: ANP
Het Britse voedings- en retailbedrijf Associated British Foods (ABF) heeft de omzet in food in de drie maanden tot eind mei met 10% weten op te voeren naar € 2,7 miljard.
Die omzetstijging is vrijwel geheel te danken aan het doorberekenen van de gestegen kosten. Bij suiker ging de omzet met 7% omhoog, onder meer door sterke verkoopprijzen van de energiedivisie van British Sugar.
32% meer omzet voor ABF als geheel
ABF als geheel realiseerde in die periode een omzet van ruim € 4,7 miljard. Dat was 32% meer dan een jaar eerder. Dat komt grotendeels voor rekening van Primark dat in vergelijking met vorig jaar, toen veel winkels dicht waren, 81% meer verkocht. Daarmee kwam de omzet op € 2 miljard. Bij levensmiddelen heeft het bedrijf al veel prijzen verhoogd “maar zijn verdere verhogingen op komst”, meldt het concern.
Verder kon de divisie Agriculture profiteren van de grote vraag naar beschermingsmiddelen in het voorjaar. “Boeren kijken naar het zo hoog mogelijk opvoeren van de opbrengsten met het oog op de recordhoge graanprijzen”, stelt het concern.