Kostenbesparingen werpen vruchten af voor Ter Beke

30-08-2021 | Laatste update op 25-05 | |
Ter Beke ziet dat in de markten waarin het actief is in vleeswaren, Benelux, VK en Duitsland, stijgende interesse bij consumenten voor gezondere producten, met bijvoorbeeld minder zout. Foto: Canva
Ter Beke ziet dat in de markten waarin het actief is in vleeswaren, Benelux, VK en Duitsland, stijgende interesse bij consumenten voor gezondere producten, met bijvoorbeeld minder zout. Foto: Canva

De Belgische vleeswaren- en foodfabrikant Ter Beke is dankzij herstructureringen, waaronder de integratie van de Nederlandse bedrijven, en kostenbesparingen weer terug op een normaal winstniveau.

“De vooruitzichten blijven positief – maar blijvende volatiliteit in grondstofkosten en commodities zorgen voor verlaagde visibiliteit.” Dat stelt bestuursvoorzitter Dirk Goeminne in een toelichting op de cijfers over het eerste halfjaar.

De omzet daalde met 4% naar € 341,8 miljoen wat te wijten is aan het stopzetten van niet-rendabele contracten. De onderliggende brutowinst kwam met € 27,1 miljoen 115% hoger uit ‘dankzij de eerder genomen initiatieven om de rentabiliteit van de onderneming te verbeteren en ondanks een voortdurende impact van Covid-19 op de foodservice business’. Verder kon Ter Beke de schuld met 8% afbouwen naar € 92 miljoen.

Beter Leven-concept

Ter Beke profiteerde van betere aankoopvoorwaarden ten opzichte van het vorige jaar. Dat is echter wel ‘in een macro-economische omgeving waar een aantal kosten (verpakkingen, ingrediënten) sterk stijgende zijn en dienen doorgerekend te worden aan de klanten.’ In Nederland lukt het wel om de hogere kosten voor dierenwelzijn door te berekenen: “In Nederland is het marktaandeel van vlees en vleeswaren met een Beter Leven-keurmerk aanzienlijk. Om varkenshouders aan te zetten om de dierenwelzijn criteria van het Beter Leven-concept in te voeren, krijgen zij terecht een premium. Door zogenoemde ’ automatische prijsmutaties’ wordt deze premium ook verder in de keten toegepast, waardoor grondstofprijsstijgingen zich wel vertalen in de prijs van eindproducten. Ook in België klinken vandaag veel stemmen om zo’n programma op touw te zetten, wat het dierenwelzijn en de levensvatbaarheid van de hele keten zou garanderen.”

Ter Beke ziet dat in de markten waarin het actief is in vleeswaren, Benelux, VK en Duitsland, stijgende interesse bij consumenten voor gezondere producten, met bijvoorbeeld minder zout, betere traceerbaarheid en duurzame productie.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer