Kraft Heinz waarschuwt voor ‘elasticiteit’ hogere prijzen

01-11 | |
Kraft Macaroni & Cheese, een van de merken van Kraft Foods. - Foto: ANP
Macaroni & Cheese, een van de merken van Kraft Foods. - Foto: ANP

Kraft Heinz heeft de vergelijkbare omzet in het derde kwartaal met 11,6% opgevoerd naar $ 6,5 miljard. Dat is vooral te danken aan een verhoging van de prijzen met 15,4 procentpunt.

De volumes liepen met 3,8% procentpunt terug. Dat is volgens Kraft Heinz te wijten aan leveringsproblemen maar ook aan ‘elasticiteitsgevolgen van prijsverhogingen’; met andere woorden klanten die de duurdere producten niet meer of minder kopen.

Nettowinst daalde met 41%

De nettowinst daalde met 41% naar $ 435 miljoen. Die daling is recent, want over de eerste negen maanden van dit jaar was de winst 16% hoger. De doorgevoerde prijsverhogingen waren, in combinatie met het verder opvoeren van de efficiëntie, wel voldoende om de hogere kosten van de inkopen, logistiek en productie op te vangen. Kraft Heinz noemt daarbij met name zuivel, verpakkingsmateriaal, sojabonen, plantaardige olie en energie. “De kwartaalcijfers blijven het verschil in timing weerspiegelen tussen de inflatiedruk en de acties om dat op te vangen.”

“We hebben opnieuw een kwartaal met sterke resultaten afgeleverd nu we met succes navigeren in een wisselvallige omgeving,” aldus CEO Miguel Patricio.

Kraft Heinz, in Nederland eigenaar van een reeks merkproducten, verwacht voor heel 2022 sterke financiële resultaten. Het bedrijf vreest wel dat de aangepaste winst lager dan eerdere voorspellingen zal uitkomen, ‘door de onzekerheid met betrekking tot de potentiële impact van de aanhoudende problemen in de leveringsketen waar de sector mee te maken heeft’.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer