Kraft Heinz weet winst op te voeren

30-04 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

KraftHeinz heeft in het eerste kwartaal een omzet geboekt van $ 6,4 miljard.

Dat is op vergelijkbare basis 2,5% meer dan een jaar eerder maar ook 8,7% meer dan in het eerste kwartaal van 2019 toen er nog geen sprake was van corona. Een deel van de omzetgroei is te danken aan hogere prijzen. De nettowinst kwam met $ 568 miljoen 49% hoger uit dan vorig jaar en 41% hoger dan de winst in Q1 van 2019.

Aanhoudend hoge vraag

Het Amerikaanse voedingsconcern, dat in ons land merkproducten voert als Heinz, Honig, Wijko, Brinta en Venz, deed het vooral goed in het winkelvak. Vanwege de aanhoudend hoge vraag kon KraftHeinz daar ook met minder aanbiedingen toe. Daartegenover werd wel minder omgezet in de horeca en overige foodservice. Het bedrijf voorziet dat de groei in het lopende kwartaal aan zal houden hoewel wel sprake is van een toenemende inflatie bij de grondstoffenprijzen.

Het bedrijf haalt $ 4,6 miljard omzet uit de VS en nog eens $ 400 miljoen uit Canada. Internationaal, waaronder Europa, was goed voor bijna $ 1,4 miljard, wat 7,2% meer was dan in het eerste kwartaal van 2020. “Ons eerste kwartaal was beter dan verwacht. We konden resultaten afleveren die nog beter waren dan de buitengewone groei van vorig jaar”, zegt CEO Miguel Patricio.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.