Onderdeel daarvan is dat Kraft Heinz, dat maker is van Heinz tomatenketchup, zijn tomaten in 2025 100% duurzaam inkoopt. Foto: Canva
Producent van voedingsmiddelen Kraft Heinz wil naar netto nul uitstoot van broeikasgassen in 2050.
Dat geldt voor zowel de eigen activiteiten als de wereldwijde toeleveringsketen van het bedrijf. De toeleveringsketen, die ook wel scope 3 wordt genoemd, is goed voor ongeveer 95% van de totale emissies van het bedrijf en zal daardoor ook de primaire focus krijgen voor het verminderen van de emissies. Als tussendoel heeft het bedrijf gesteld om in 2030 50% emissiereductie te bereiken.
Inkoop tomaten in 2025 100% duurzaam
Netto nul uitstoot betekent dat het bedrijf de uitstoot van CO2 vermindert en de resterende uitstoot compenseert. Om de doelen te halen, zet Kraft Heinz onder andere in op het promoten van regeneratieve en duurzame landbouw. Onderdeel daarvan is dat het bedrijf, dat maker is van Heinz tomatenketchup, zijn tomaten in 2025 100% duurzaam inkoopt volgens de standaarden van de Duurzame Landbouw Praktijken Handleiding. Daarnaast wil het overgaan op meer circulaire en recyclebare consumentenverpakkingen en het grootste deel van de elektriciteit inkopen uit hernieuwbare energiebronnen in 2025.
Klimaatdoelen
Kraft Heinz is niet het eerste bedrijf dat zich committeert aan dergelijke klimaatdoelstellingen. Ook McDonald’s en Nestlé gingen de onderneming al voor. Meer informatie over hoe Kraft Heinz de doelen wil gaan halen in de komende jaren, komen wanneer het bedrijf nog meer op wetenschap gebaseerde doelen aankondigt in 2023, in lijn met het Science Based Targets-initiatief waarbij bedrijven zich aansluiten om op bedrijfsniveau in te spannen voor de maximale opwarming van de aarde van 1,5 graden.