Kraft Heinz ziet omzet verder teruglopen

Voedingsbedrijf Kraft Heinz heeft in 2019 een omzet gedraaid van bijna $ 25 miljard, dat is 5% minder dan in het voorafgaande jaar.

In het vierde kwartaal liep de omzet met ruim 5% terug, wat deels te wijten was aan afgestoten bedrijven en negatieve valuta-ontwikkelingen. De brutowinst kwam over heel 2019 uit op $ 8,147 miljard, terwijl dat een jaar eerder $ 8,921 miljard bedroeg, een daling met een kleine 9%.

Lagere prijzen in Rusland

De regio Europa, Midden-Oosten en Afrika was goed voor $ 689 miljoen aan verkopen, vrijwel evenveel als een jaar eerder. De aangepaste winst kwam hier met $ 182 miljoen ruim 6% hoger uit. De prijzen konden iets worden verhoogd, met name in het Verenigd Koninkrijk, maar daar stonden lagere prijzen in Rusland tegenover. Verder boekt Kraft Heinz in dit deel van de wereld goede resultaten in foodservice.

Ontevreden over resultaten

De vorig jaar aangetreden CEO Miguel Patricio van het moederbedrijf van onder meer Honig, Heinz, Philadelphia, Venz en Brinta, is niet tevreden: “Onze resultaten over 2019 zijn teleurstellend, hoewel we het jaar wel overeenkomstig onze verwachtingen hebben afgesloten. We hebben de afgelopen 6 maanden beslissende actie ondernomen om de zichtbaarheid te herstellen en de controle over onze business weer terug te krijgen.” Hij benadrukt daarbij dat Kraft Heinz fors gaat investeren in zijn merken ‘op basis van diepgaande inzichten in de consument’. “De transformatie zal tijd kosten, maar we verwachten in 2020 belangrijke vooruitgang te boeken en een sterke fundering te leggen voor toekomstige groei.”

Koersdaling

De resultaten werden door Wall Street afgestraft met een koersdaling van bijna 8%. Het aandeel Kraft Heinz is daarmee in een jaar tijd 40% minder waard geworden.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.