Doorgaan naar artikel

KraftHeinz maakt reeks voedingsproducten duurder

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Het hoofdkantoor van KraftHeinz in Amsterdam-Zuid. Foto: ANP premium

Het hoofdkantoor van KraftHeinz in Amsterdam-Zuid. Foto: ANP

KraftHeinz verhoogt in een aantal landen de prijzen voor zijn producten.

“In tegenstelling tot vorige jaren is er nu over de hele linie inflatie. De consument zal moeten wennen aan duurdere voeding”, aldus CEO Miguel Patricio in een interview met de BBC. Kraft Heinz, in Nederland eigenaar van een reeks merkproducten, heeft in de VS de prijs van de helft van zijn voedingswaren al verhoogd. In het Verenigd Koninkrijk is dat proces momenteel eveneens aan de gang.

Hogere inkoopkosten grondstoffen

Het Amerikaanse bedrijf wordt geconfronteerd met hogere inkoopkosten voor een reeks grondstoffen. “We verhogen de prijzen, waar noodzakelijk, in de hele wereld. We hebben het over een brede reeks aan factoren. Specifiek in het VK gaat het over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs, in de VS zijn de logistieke kosten ook sterk gestegen en er is in bepaalde sectoren van de economie een tekort aan arbeidskrachten.”

Ik denk dat het aan ons is, de voedingsindustrie en de andere ondernemingen, om deze prijsstijgingen zo gering mogelijk te houden

Patricio stelt echter wel dat niet alle kosten doorgegeven moeten worden aan de consument. “Ik denk dat het aan ons is, de voedingsindustrie en de andere ondernemingen, om deze prijsstijgingen zo gering mogelijk te houden.” Hij verwacht bovendien dat technologie op de langere termijn hulp kan bieden, wanneer de wereldbevolking groeit en de hoeveelheid land voor het verbouwen van voedsel niet: “Er is veel technologie op komst om de effectiviteit van boeren te verhogen, dat kan helpen.”

Eerder liet ook PepsiCo al weten de hogere inputprijzen door te rekenen in productprijzen voor consumenten.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin