Tijdens de lockdowns konden mensen wel eten en drinken afhalen, waardoor met name koffie- en lunchzaken het omzetverlies wisten te beperken. - Foto: Canva/Dalaifood
Het aantal lunchzaken en gespecialiseerde koffiezaken is bij elkaar opgeteld in vijf jaar tijd met bijna 27% gegroeid. Het aantal gespecialiseerde koffiezaken los bekeken is bijna verdubbeld.
Dat blijkt uit een analyse van ANP/LocalFocus op basis van cijfers van horecadatabase Datlinq.
Nederland telde in juli van dit jaar ruim 3.900 lunchrooms en bijna 1.400 gespecialiseerde koffietenten. Begin 2017 waren dit er nog respectievelijk 3.500 en 700. Utrecht is de provincie met de grootste toename van het aantal plekken waar mensen koffie kunnen drinken, met een stijging van bijna 45%. Daarna volgen Zeeland en Gelderland.
Broodje en koffie afhalen tijdens lockdowns
Horecazaken moesten in 2020 en 2021 meerdere keren de deuren sluiten vanwege de uitbraak van het coronavirus, hoewel eten en drinken afhalen wel mogelijk bleef. Desondanks groeide het aantal horecazaken in die jaren. Die ontwikkeling was ook te zien bij de koffie- en lunchzaken.
Econoom Katinka Jongkind van ING ziet een aantal mogelijke verklaringen waarom het aantal koffie- en lunchzaken niet is afgenomen, maar juist is gestegen. “Iedereen werkte thuis en wilde natuurlijk een bak koffie of een broodje halen. Tijdens de lockdowns konden mensen wel eten en drinken afhalen, waardoor met name koffie- en lunchzaken het omzetverlies wisten te beperken. Bovendien konden veel horecazaken het hoofd boven water houden dankzij overheidssteun.”
Medeauteur: Mariska Vermaas