Kweekvleesbedrijf Eat Just haalt $ 25 miljoen binnen

17-08 | |
De plantaardige eivervanger Just Egg van Eat Just. - Foto: Eat Just
De plantaardige eivervanger Just Egg van Eat Just. - Foto: Eat Just

Kweekvlees- en plantaardig-eiwitbedrijf Eat Just, ’s werelds enige kweekvleesbedrijf dat zijn product op de markt mag brengen, heeft $ 25 miljoen opgehaald.

De investeerder is C2 Capital Partners. De belangrijkste geldschieter achter dit bedrijf is Alibaba Group, bekend van webshops als Alibaba en AliExpress. Naast de investering gaan Eat Just en C2 ook een strategische samenwerking aan. Voor C2 is het de eerste investering en samenwerking in de alternatieve-eiwitsector. De samenwerking moet bijdragen aan het betreden van de markt, de verkoop, marketing, consumenteninzichten en kennis over regelgeving in China.

Kweekvlees naar Chinese en Amerikaanse markt

Eat Justs op planten gebaseerde eivervanger, JUST Egg, werd in 2019 gelanceerd in China op e-commerceplatforms zoals Tmall.com, eigendom van Alibaba. Het kweekvlees van het bedrijf wordt alleen nog verkocht in Singapore, maar Eat Just heeft ‘voorbereidende gesprekken’ gehad met Chinese functionarissen en bereidt zich voor op markttoetreding in de Verenigde Staten.

China nam onlangs zeer specifiek plantaardige eivervangers en kweekvlees op in de nationale blauwdruk voor voedselzekerheid als onderdeel van het vijfjarenplan voor het land. De bedrijven stellen dat de samenwerking hier goed op aansluit.

Eat Just bestaat sinds 2011 en heeft in die tijd meer dan $ 400 miljoen opgehaald bij investeerders.

Kloosterman


Beheer