La Louve: supermarkt waar klant ook eigenaar is

Klanten van La Louve zijn betalende leden, die ook vrijwillig werken in de supermarkt. Daardoor kunnen de prijzen laag blijven. - Foto: ANP
Klanten van La Louve zijn betalende leden, die ook vrijwillig werken in de supermarkt. Daardoor kunnen de prijzen laag blijven. - Foto: ANP

In Europa schieten de supermarktcoöperaties als paddestoelen uit de grond. Alleen in de afgelopen maand openden er in Frankrijk zeven verschillende nieuwe concepten. Winkels waar de klant tevens eigenaar is. La Louve in Parijs is een van de eerste coöperatieve supermarkten in Europa en laat al vijf jaar zien dat een échte buurtsuper kan werken.

Tom Booth, oprichter van La Louve, raakte geïnspireerd door Park Slope Food Coop in New York. Een concept waar de buurt de eigenaar is van de supermarkt en waar je niet alleen je boodschappen haalt, maar ook om de beurt de vloer dweilt of de kassa beheert. Samen met Brian Horihan startte hij in 2010 de supermarkt La Louve in Parijs.

Tijdens het webinar ‘Access to Fresh & Health food’ vertelt Booth hoe zijn supermarkt de gemeenschap bij elkaar brengt en gezond voedsel makkelijker verkrijgbaar maakt. “Op dit moment zijn er 5.000 mensen lid van La Louve. Ons concept is eigenlijk iets wat al veel langer gaande is. In het begin van de 19e eeuw kochten fabrieksarbeiders ook zelf voedsel. In 2016 namen wij het concept van Park Slope Food Coop mee naar Frankrijk en startten La Louve.”

Supermarkt met lidmaatschap

De klanten van de supermarkt zijn tegelijkertijd ook eigenaar. Voor dit lidmaatschap investeren de klanten in La Louve, mensen met een wat hoger inkomen € 100, leden met een lager inkomen € 10. Daarnaast investeren zij drie uur per maand in La Louve. Leden staan dan zelf achter de kassa of maken schoon. “Doordat onze leden zelf heel veel doen, hebben wij maar zes mensen in dienst. Een supermarkt met een jaarlijkse omzet van € 8 miljoen zou daarvoor veel meer mensen in dienst moeten nemen. Hierdoor kunnen de kosten laag blijven.”

Booth geeft als voorbeeld de roquefortkaas: “Dit is dezelfde kaas die je in de speciaalzaak vindt, maar daar betaal je ongeveer € 40, bij ons kost precies dezelfde kaas € 21.” La Louve biedt producten zoals vlees en groente gemiddeld tussen de 15 tot 40% goedkoper aan dan reguliere supermarkten. Dat is mogelijk door de lagere loonkosten, omdat de marges klein en vast zijn, en de winst kan direct geïnvesteerd worden in de winkel.

Leden beslissen over aanbod

“Onze supermarkt is een weergave van onze leden,” zegt Booth. De leden hebben darom inspraak in welke producten er verkocht worden. Veel producten komen uit de omgeving, maar de supermarkt biedt alles aan waar klanten naar vragen. Er kan gestemd worden op nieuwe producten. “Als de leden stemmen dat er Nutella in ons schap moet komen, zorgen we daarvoor. Wij hanteren een marge van 20% op alle producten om nieuwe producten in te kunnen kopen en referenties binnen te halen. Daarin zijn we heel transparant.”

Nu de supermarkt vijf jaar op weg is, blijkt dat dit concept echt werkt, al maakt Booth wel wat kanttekeningen: “Wij zitten in een ideale wijk. We hebben gemiddeld veel bewoners die tot de middenklasse behoren en de bijdrage van € 100 kunnen betalen, zodat er genoeg ruimte is voor leden die een tientje bijdragen. La Louve staat in een relatief ‘arme’ wijk in Parijs, maar in de omringende wijken wonen wel mensen die het breder hebben.”

Nederlandse coöperaties

Cijfers over het aantal coöperaties in Europa zijn niet bekend. In Nederland begon in 1983 bio-coöperatie Odin, deze heeft op dit moment 28 filialen. Een ander voorbeeld is Coop. Eerder dit jaar kondigde Coop een fusie aan met Plus, die ook begon als een coöperatie.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur



Beheer