Doorgaan naar artikel

Lactalis neemt groot deel kaasbedrijf Kraft Heinz over

Emmanuel Besnier, CEO van Lactalis. - Foto: AFP

Emmanuel Besnier, CEO van Lactalis. - Foto: AFP

De Franse zuivelgigant Lactalis neemt een groot deel van de kaasactiviteiten van Kraft Heinz over.

Lactalis, met een omzet van meer dan € 20 miljard toch al het grootste zuivelbedrijf ter wereld, koopt er daarmee nog eens € 1,5 miljard aan omzet bij. Met de overname van drie fabrieken wordt de VS de op Frankrijk na grootste nationale markt voor het Franse familiebedrijf.

$ 3,2 miljard

Lactalis telt $ 3,2 miljard neer voor de natuurlijke, geraspte en speciaalkazen-activiteiten van Kraft Heinz in de VS en Canada en de volledige internationale kaasbusiness buiten die twee landen. Daarmee gaan ook zo’n 750 medewerkers over naar de nieuwe eigenaar. De merken Philadelphia, Kraft Velveeta en Kraft Singles, alsmede de sauzen, blijven echter tot Kraft Heinz behoren.

Duurzaam concurrentievoordeel opbouwen

“Wij denken dat deze kaas- en zuivelactiviteiten zullen bloeien in de handen van een wereldwijd zuivelbedrijf als Lactalis”, zegt CEO Miguel Patricio van Kraft Heinz. “Tegelijkertijd stelt deze transactie ons in staat om een duurzaam concurrentievoordeel op te bouwen in businesses waar we een sterkere merkwaarde en meer groeivooruitzichten hebben en waar we onze productieschaal en op de consument gebaseerde benadering kunnen aanwenden.” Kraft Heinz is in Nederland onder meer eigenaar van merken als Venz, Honig en Brinta.

Omzet van boven de € 5 miljard in Noord-Amerika

Lactalis, onder meer bekend van President en Galbani, is aanwezig in 51 landen met 266 zuivel- en kaasfabrieken en 85.000 werknemers. Lactalis’ activiteit is naar eigen zeggen ‘om melk te promoten in alle mogelijke vormen: kaas, verse melk, yoghurt, boter en room, zuivel ingrediënten en voedseltoevoegingen’. Met de overname komt Lactalis in Noord-Amerika – waar het bedrijf al veertig jaar aanwezig is – op een omzet van boven de € 5 miljard, die wordt gegenereerd in acht fabrieken. “Wij streven er naar om de internationalisatie van onze merken te ontwikkelen in talrijke regio’s in de wereld in synergie met onze internationale vestigingen”, zegt CEO en ‘familiehoofd’ Emmanuel Besnier van Lactalis.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin