Doorgaan naar artikel

LambWeston durft geen voorspelling aan

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Het Amerikaanse bedrijf zag de afzet aan de horeca tot eind februari nog wel op peil blijven. - Foto: ANP

Het Amerikaanse bedrijf zag de afzet aan de horeca tot eind februari nog wel op peil blijven. - Foto: ANP

De internationale fabrikant van frites en aardappelproducten LambWeston durft gezien de toenemende problemen door de coronacrisis geen voorspelling te doen voor het lopende boekjaar.

LambWeston zag de omzet in de drie maanden tot eind februari – het derde kwartaal van het boekjaar – nog wel met 1% toenemen naar $ 937 miljoen, maar de nettowinst daalde met 21% naar $ 111 miljoen.

‘Materiële impact’ van de coronacrisis

Het bedrijf verwacht een ‘materiële impact’ van de coronacrisis, maar beschikt over voldoende middelen om door de onzekere tijden heen te komen. Eind maart is ook $ 495 miljoen opgenomen uit de lopende kredietfaciliteiten om de kasstroom op peil te houden. Op langere termijn blijft LambWeston goede vooruitzichten zien voor haar afnemers en voor de sector aardappelproducten als geheel.

Hogere grondstofprijzen

“Onze resultaten in het derde kwartaal vertonen een gemengd beeld”, zegt topman Tom Werner van het bedrijf dat in Nederland partner is in het Zeeuwse LambWeston Meijer. Het Amerikaanse bedrijf zag de afzet aan de horeca tot eind februari nog wel op peil blijven maar de verkopen van ‘tijdelijke producten’ met een hogere marge en van producten onder het merk van supermarkten stonden onder druk. Ook begonnen in dit tijdvak de gevolgen van de coronacrisis in China door te werken. Bovendien had LambWeston te kampen met hogere grondstoffenprijzen en andere kosten.

Vraag naar diepvriesaardappelproducten

Werner: “Hoewel de situatie op de meeste van onze markten in deze maanden nog gunstig was, zijn de voorspellingen over de gevolgen van de Covid19-pandemie onzeker. Op dit moment kunnen we geen redelijke voorspelling geven van de vraag naar diepvriesaardappelproducten door de onvoorspelbare gevolgen op korte termijn voor het restaurantbezoek in Noord-Amerika en onze belangrijkste internationale markten. Daarom trekken we onze verwachtingen voor de rest van het boekjaar in.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin