Retailspecialist Leo de Kock verkocht tijdens de coronacrisis vorig jaar aanmerkelijk meer tafelaardappelen.
Normaal verpakt het bedrijf rond de 30.000 ton aardappelen per jaar. In 2020 is dat op 33.000 ton uitgekomen.
Leo de Kock verkoopt momenteel tussen de 5% en 10% meer aardappelen dan vóór de coronacrisis, zegt directeur Jan Bijleveld in een interview met weekblad Boerderij. “Aan het begin van de coronacrisis werden voedingsmiddelen massaal gehamsterd door de consumenten, ook aardappelen. Dat zorgde voor extra vraag. Normaal gaan er per dag 150 pallets met verpakte aardappelen de deur uit. Toen waren dat er 400 en daarmee zaten we over de top van onze capaciteit. Als we meer capaciteit hadden gehad, hadden we 800 pallets per dag kunnen leveren, zo groot was de vraag.”
Die hectische periode duurde een week of vier, zegt Bijleveld. “Maar ook daarna bleef de afzet van tafelaardappelen op een hoger niveau dan normaal. Doordat mensen veel thuis zijn, hebben ze meer tijd om te koken. Dan kiezen ze vaker voor aardappelen. Bovendien zijn mensen zich door de coronacrisis meer bewust geworden van het belang van een gezonde leefstijl. Daar hoort gezonde voeding bij. Mensen gingen bewuster boodschappen doen en kopen meer aardappelen, groenten en fruit. Dat is voor de aardappel een positieve ontwikkeling.”
Leo de Kock is een volledige dochteronderneming van coöperatie Agrico. Het bedrijf koopt tafelaardappelen bij telers, voornamelijk bij leden van Agrico. De aardappelen worden bij Leo de Kock gewassen, gesorteerd, gelezen en verpakt in meer dan dertig verschillende verpakkingen. De aardappelen gaan voor meer dan 90% naar supermarktonderneming Albert Heijn. De rest gaat naar diverse natuurvoedingswinkels en enkele groothandelaren.
2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.