Leverbetrouwbaarheid speelt graanmarkt parten

Foto: Mark Pasveer
Foto: Mark Pasveer

Verschillende handelaren en voerleveranciers spreken over ‘the perfect storm’ op de graanmarkt waarbij alles tegelijkertijd samenkomt.

Het lijkt erop dat het gros van de leveranciers en handelaren niet alles ingepland krijgt voor de komende maanden. Leverbetrouwbaarheid en goede logistiek zijn belangrijker geworden, doordat deze minder vanzelfsprekend zijn geworden. Het is maar de vraag of iedereen op tijd de producten geleverd kan krijgen. Ook een tekort aan chauffeurs en vrachtwagens speelt daarbij een rol. Daarnaast valt de kwaliteit van granen tegen, waardoor boten minder mee kunnen nemen. Maar ook lage waterstanden in rivieren zorgen ervoor dat er minder graan per vracht mee kan.

Gestegen zeevrachtkosten

Dan hebben we het nog niet gehad over de enorm gestegen zeevrachtkosten in de afgelopen maanden. Sinds begin oktober dalen de zeetransportkosten overigens. De Baltic Dry Index, een maatstaf voor de prijs van transport van de belangrijkste grondstoffen over zee, stond 26 oktober 14% lager dan een maand eerder. Maar alsnog staat deze index 187% hoger dan een jaar eerder.

Graanprijzen staan dan ook op een hoog niveau en lijken de komende maanden niet zomaar te dalen. De graanbeurs in Rotterdam noteerde deze week voor EU-voertarwe € 8 hoger op € 284 per ton; EU-voergerst steeg met € 6 naar € 275. Geen handelaar of inkoper zit er ontspannen bij met het huidige hoge prijsniveau en planningen die nog niet rond zijn.

Krappe balans

Naast de bovengenoemde factoren is de wereldwijde graanbalans niet heel ruim. Voor tarwe is de balans krap door een grotere consumptie dan productie. Ook het aanbod gerst is krap, deels door mindere kwaliteiten. Verder is Rusland terughoudend met afzet door de exportheffing. Waardoor in de Verenigde Staten de vraag naar tarwe goed doorloopt. Premies door verschillen in kwaliteit zijn sterk gestegen. En hoge energieprijzen worden doorgerekend in grondstofprijzen. Zo zijn er tal van factoren die samen ‘the perfect storm’ maken.

Iets speling op maisbalans

Voor mais zit er wereldwijd iets meer speling op de balans. In Europa rekent mais uit Frankrijk, Duitsland en Polen het beste, maar dat aanbod is niet voldoende, waardoor ook import nodig is. De EU-import van mais staat tot en met 24 oktober op 4 miljoen ton mais, dat is 24% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder werd afgenomen.

Prognose: vaste graanmarkt.

Prijsinformatie over graan vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

Smale
Annet Smale Redacteur
Meer over



Beheer