Lidl zegt zich meer in te gaan zetten om het aandeel gezonde en duurzame voeding in de supermarkt te laten stijgen.
In 2025 moet 38% van het aanbod binnen de Schijf van Vijf vallen. Dat blijkt uit het nieuwe ‘Inkoopbeleid Bewuste Voeding’.
Lidl belooft het voedingsaanbod in winkels gezonder te gaan maken. De huismerken van de winkelketen worden dit jaar geanalyseerd en verschillende acties vinden plaats: meer volkoren, minder suiker en zout en meer plantaardige eiwitbronnen. Tussen 2015 en 2021 reduceerde Lidl het gebruik van suiker met 15,9% en zout 20%. Waar in 2015 nog 136 gram suiker per kilo product werd verkocht, was dit in 2021 nog maar 114,6 gram per kilo verkocht product. Uiterlijk in 2025 wil de winkelketen de gemiddelde hoeveelheid toegevoegde suiker en zout met 20% hebben verminderd.
In de periode tot 2025 gaat Lidl zich verder inzetten om het aantal volkorenartikelen uit te breiden en wil de discounter het volkorenaandeel in de huismerken vergroten. Ook worden er meer gezonde vetten en oliën gebruikt in huismerkproducten en waar kan vervangen met in Europa geteelde plantaardige oliën. Als dit niet kan, wordt gekozen voor gecertificeerde alternatieven. Sinds 2017 gebruikt de winkelketen duurzaam gecertificeerde palmolie.
Waar Lidl bij sommige onderdelen heldere doelen stelt, is dat bij plantaardige eiwitbronnen nog niet het geval. Vanaf dit jaar gaat de supermarkt meer inzicht geven in het aandeel dierlijke eiwitbronnen in vergelijking met plantaardige. Daarnaast moet uiterlijk in 2025 het aandeel plantaardige eiwitbronnen zijn verhoogd. Op dit moment heeft het vega-huismerk Vemondo een assortiment van 27 producten.
Het kabinet wil dat het aanbod in de supermarkten gezonder en duurzamer wordt. Staatssecretaris Maarten van Ooijen meldde onlangs in een Kamerbrief over Preventieaanpak Leefstijl dat hij onderzoek wil doen naar de wettelijke mogelijkheden om voedingsmiddelen gezonder te maken. Uit de Superlijst Gezondheid 2022 blijkt dat Lidl samen met Ekoplaza voorop loopt in het aanbieden van gezonde voeding.