Lokaal voedsel op abonnement wint aan populariteit

26-10 | |
De markt voor abonnementen op maaltijdboxen zoals HelloFresh heeft een waarde van €700 miljoen. - Foto: ANP
De markt voor abonnementen op maaltijdboxen zoals HelloFresh heeft een waarde van €700 miljoen. - Foto: ANP

Veel Nederlanders hebben interesse in een productabonnement van lokale aanbieders, zoals de bakker, groenteboer of slager. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope.

Jaarlijks kijkt onderzoeksbureau Multiscope naar productabonnementen in Nederland onder bijna 3.500 mensen. De onderzoekers verwachten dat de totale markt komend jaar zal groeien van € 1,4 miljard nu naar € 2,4 miljard.

Lokale aanbieders

Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders veel interesse hebben in productabonnementen van lokale aanbieders. 34% van de ondervraagden zou kiezen voor lokale aanbieders zoals de plaatselijke bakker, groenteboer, slager of visboer. Daarnaast zou 3% graag een abonnement nemen bij een boer in de omgeving. Dit soort abonnementen wordt op dit moment nog niet veel aangeboden, meldt Multiscope.

Maaltijdenboxen populair

De meeste interesse van potentiële nieuwe abonnees gaat uit naar dranken en voedingswaren. In een abonnement op dranken zoals wijn, bier, melk of frisdrank zegt 7% interesse te hebben. Ook zijn maaltijdboxen erg aantrekkelijk voor de consument, hier zou 6% een abonnement op afsluiten.

De markt voor abonnementen op maaltijdboxen zoals HelloFresh heeft een waarde van €700 miljoen en is daarmee goed voor de helft van de totale omzet in productabonnementen.

Ook heeft 37% van de Nederlanders interesse in een periodieke levering van landelijke retailers zoals supermarktketens. De verwachting is dat dit jaar nog 1,9 miljoen Nederlanders een productabonnement zullen afsluiten.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur



Beheer