​Lotus Bakeries krijgt Peijnenburg niet op de rails

16-08 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

De verkopen van Peijnenburg zijn in het afgelopen halfjaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Bij Snelle Jelle was sprake van een stabilisatie. “De doorgevoerde prijsverhogingen hielden beide merken af van groei”, meldt de Belgische eigenaar Lotus Bakeries.

De Nederlandse merken vormen daarmee een uitzondering op de andere business van Lotus. De totale omzet nam in de eerste jaarhelft toe met 14,1% naar bijna € 417 miljoen. Het volume nam toe met 6% terwijl de rest van de omzetgroei te danken is aan hogere verkoopprijzen.

De nettowinst kwam met € 52,7 miljoen 8,1% hoger uit. De grote divisies Lotus Biscoff (koekjes) en Natural Foods (onder andere Nakd en Trek) vertoonden een groei met 17 en 25%, waarbij Natural Foods buiten de Britse thuismarkt een toename met meer dan 50% liet zien.

Tijdige prijsverhogingen

Het lukte Lotus Bakeries ook bij al die producten tijdig prijsverhogingen door te voeren om de sterk gestegen inkoopkosten op te vangen. Daarnaast was er ook voldoende personeel beschikbaar om de productie op gang te houden. Het bedrijf meldde recent dat het een grote koekfabriek gaat bouwen in Thailand om beter te kunnen profiteren van de groeimogelijkheden in Aziatische landen. Daarnaast worden ook de bestaande fabrieken in België en de Verenigde Staten verder uitgebreid.

Lees meer over de brood-, meel- en graansector op deze themapagina

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over


Beheer