Doorgaan naar artikel

Maart: beste maand ooit voor Britse super

Sainsbury's supermarkt in Londen - Foto: ANP

Sainsbury's supermarkt in Londen - Foto: ANP

Britse supermarkten hebben in maart voor een recordbedrag van rond de € 12,2 miljard aan levensmiddelen omgezet, dat is meer dan in de weken rond de Kerstmis.

Die omzet was bijna 21% hoger dan in maart 2019, de hoogste groei in meer dan tien jaar. Over het eerste kwartaal is de voedingsomzet in de Britse winkels 7,6% hoger uitgekomen.

42 miljoen extra boodschappentrips

Hoewel er in het begin van de maand al gehamsterd werd, brak de ‘run’ in het Verenigd Koninkrijk op 16 maart pas echt los. Tussen die maandag en de volgende donderdag kwamen negen van de tien Britten gemiddeld vijf keer in de supermarkt. Dat leidde tot 42 miljoen extra boodschappentrips in vier dagen tijd, berekent marktonderzoeker Kantar. Over de hele maand maart gezien spendeerden Britse gezinnen gemiddeld zo’n € 80 extra in de supermarkt, wat gelijk staat aan vijf normale dagen. Bij gezinnen met kinderen liep dat op tot meer dan € 100.

Meer monden om thuis te voeden

Hoofd retail Fraser McKevitt: “Mensen reageren niet alleen op de aangekondigde beperkingen waarvoor ze extra inslaan, maar ze hebben ook gewoon meer monden thuis te voeden.” Hij berekent dat er alleen al in de Britse huishoudens wekelijks ruim een half miljard meer maaltijden bereid moeten worden. Daarnaast kopen Britten ook meer dan een kwart meer wijn en bier in de supermarkt om dat thuis te drinken nu de pubs en restaurants gesloten zijn.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin