Doorgaan naar artikel

Maersk: normalisatie vrachttarieven duurt langer dan verwacht

Containervervoerbedrijf Maersk boekt een 50% hogere omzet in het tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode in 2021.

Maersk profiteert van de gestegen kosten voor containervervoer. - Foto: ANP premium

Maersk profiteert van de gestegen kosten voor containervervoer. - Foto: ANP

De opstopping in de wereldwijde toeleveringsketens die tot hoge vrachttarieven leidt, houdt langer aan dan eerst werd verwacht. Dat stelt het Deense containervervoerbedrijf AP Moller Maersk.

Maersk profiteert van de hoge prijzen voor containervervoer. Het maakte in het tweede kwartaal een omzet van bijna $ 22 miljard en realiseerde een ebitda (resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen) van $ 10,3 miljard. De omzet was daarmee 50% hoger dan dezelfde periode vorig jaar en de ebitda verdubbelde.

Opnieuw hogere winstverwachting

Dat waren betere resultaten dan het bedrijf had ingeschat. Vanwege de aanhoudende situatie waarbij containers schaars zijn en de prijzen hoog, verhoogt het bedrijf opnieuw zijn winstverwachting voor het jaar 2022.

Maersk verwacht een ebitda, ofwel operationele winst, van $ 37 miljard. Eerst was de verwachting een resultaat van $ 30 miljard. De verwachtingen voor het gehele jaar zijn gebaseerd op een ‘geleidelijke normalisatie’ van de vrachttarieven in het vierde kwartaal.

Concurrent Hapag-Lloyd, de op vier na grootste rederij ter wereld, verhoogde onlangs ook al zijn winstverwachting. De rederij verklaarde dat de gemiddelde vrachttarieven in de eerste jaarhelft ongeveer 80% hoger lagen.

Geen daling verzendkosten

Het bedrijf, één van ’s werelds grootste containervervoerders met een marktaandeel van zo’n 17%, zei in juni dat het niet waarschijnlijk is dat de kosten voor het verzenden van goederen snel zullen dalen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin