Marktaandeel plantaardige producten in foodservice 5,4%

22-09 | |
plantaardige producten in foodservice
Het marktaandeel plantaardige zuivel in de horeca bedroeg vorig jaar 7%. - Foto: ANP

Het marktaandeel van plantaardige producten in de foodservice steeg in het laatste kwartaal van vorig jaar naar 5,4%. In 2016 was het marktaandeel nog 1,4%. Dat blijkt uit cijfers van FoodStep, die ProVeg Nederland analyseerde. ProVeg is een non-profitorganisatie gericht op een transitie naar plantaardige en alternatieve eiwitten.

Het gaat in de cijfers over de plantaardige producten vlees- en zuivelvervangers op basis van onder meer peulvruchten, granen en noten. Kaas en vis zijn niet meegerekend.

De inkoop van vleesvervangers in de foodservice steeg naar een aandeel van bijna 5%. Dat is ongeveer hetzelfde percentage als in de retail. Het marktaandeel plantaardige zuivel in de horeca bedroeg vorig jaar 7% en in de fastservice 15%. Bij restaurants en koffietentjes zijn plantaardige room en opschuimmelk vooral populair.

Groei in plantaardige producten in catering en leisure

Plantaardige kookzuivel groeide naar een volume-aandeel van 13%, terwijl het volume-aandeel van plantaardige opschuimmelk toenam naar 27%. Ook in de catering en leisure is groei in plantaardige zuivelalternatieven te zien. Daar steeg het marktaandeel naar respectievelijk 3,3% en 4,3%.

Naast de groeicijfers, zijn er ook categorieën die beperkte groei laten zien, waaronder plantaardige yoghurt en kwark. Deze categorie heeft een volume-aandeel van 0,6%. Voor de dierlijke producten geldt dat de inkoop van traditionele koffiemelk de afgelopen jaren gedaald is, terwijl die in opschuimmelk, yoghurt en kwark steeg.

Lees ook: Tweerichtingsverkeer in plantaardig aanbod cateraars

Kloosterman


Beheer