Markusse stopt volgend jaar als CEO van Cosun

Directievoorzitter Albert Markusse stopt volgend jaar als directievoorzitter bij Cosun. De bietentelerscoöperatie is op zoek naar een opvolger. Cosun maakt moeilijke jaren mee tijdens het bewind van Markusse.

Markusse heeft aangegeven een betere balans na te streven tussen werk en privé. Zo kan hij meer aandacht besteden aan andere activiteiten waaronder zijn gezin en maatschappelijke doelen, meldt Cosun. Markusse stopt 1 juni 2021 als CEO. Markusse werkt sinds 2007 bij Cosun. Hij was directeur van Suiker Unie, dat nu Cosun Beet Company heet. Op 1 juni 2017 werd hij CEO als opvolger van Robert Smith. Markusse werkt vóór 2007 bij CSM, dat de suikeractiviteiten in dat jaar verkocht aan Cosun.

Moeilijke jaren

Markusse moet Cosun door moeilijke jaren leiden. Hij werd CEO vlak voor het aflopen van de suikermarktordening per 30 september 2017. Daarna brak een zeer moeilijke periode aan voor de Europese suikerindustrie. Door het wegvallen van de suikerquotering steeg de productie waarna de suikerprijs sterk daalde. In 2018 draaide Suiker Unie voor het eerst in de geschiedenis met verlies. Ook 2019 was nog niet winstgevend voor Suiker Unie. De andere dochterbedrijven van Cosun konden het verlies voor een deel compenseren. Vooral aardappelverwerker Aviko droeg daar sterk aan bij.

Toch daalde de bietenprijs na 2017 behoorlijk. Over oogst 2016 betaalde Cosun een bietenprijs van € 44,15. Een jaar later kwam daar nog iets bij: € 45,62. Daarna daalde de bietenprijs sterk doordat Suiker Unie het zo zwaar had. Over oogst 2018 betaalde Cosun gemiddeld € 35,59 per ton bieten, de laagste bietenprijs in minstens vijftig jaar. Het nettoresultaat van Cosun was in 2018 met € 1 miljoen het laagste ooit. De bietenoogst van vorig jaar bracht iets meer op: € 36,05. Ook steeg het nettoresultaat naar € 20 miljoen. Maar dat is nog altijd niet best. In de 10 jaar vóór 2018 schommelde het nettoresultaat tussen € 41 miljoen en € 139 miljoen.

Coronacrisis gooit roet in het eten

De verwachtingen voor 2020 zijn ook niet best. Begin dit jaar verwachtte Cosun dat Suiker Unie weer winst zou gaan maken en dat Cosun de weg omhoog was ingeslagen. Maar de coronacrisis gooit roet in het eten. De lockdown had een grote impact op Aviko, dat meer dan 85% van de omzet haalt uit de out-of-home markt (foodservice, restaurants, hotels, kantines, pretparken, evenementen, enzovoort). Ook andere businessgroepen van Cosun worden geraakt. In juni zei Markusse nog in een interview met Boerderij dat het spannend wordt of Cosun in 2020 nog winst gaat maken.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.