Martin Ducroquet (Sencrop): ‘Data delen is voor iedereen goed’

01-07 | |
Martin Ducroquet, algemeen directeur en mede oprichter van Sencrop. - Foto: Sencrop/Barbara Grossmann
Martin Ducroquet, algemeen directeur en mede oprichter van Sencrop. - Foto: Sencrop/Barbara Grossmann

Het Franse bedrijf Sencrop is een snelle groeier in de wereld van agrarische data. Mede-oprichter Martin Ducroquet ziet dat afnemers de ontwikkeling aanjagen.

In zes jaar tijd groeiden ze van start-up naar wereldspeler. Het Franse bedrijf Sencrop heeft nu 20.000 vooral Europese boeren voorzien van weerstations in 26 landen. In Nederland gebruiken 800 boeren diensten van het bedrijf. Door een recente kapitaalinjectie van 18 miljoen dollar van een groep investeerders waaronder de Israëlische durf-investeerder JVP en het Europese EIT Food, wil het bedrijf nu verder zijn vleugels uitslaan, onder meer in de Verenigde Staten. Daarmee laat Sencrop zien hoe snel bedrijfsgroei kan gaan in de wereld van hightech en (agrarische) data. Het hoofdkantoor staat in Lille.

Gevestigde orde

Directeur en mede-oprichter Martin Ducroquet (48) is een boerenzoon uit Noord-Frankrijk, een gebied waar akkerbouw de boventoon voert. Mede-oprichter Michael Bruniaux komt uit de wereld van de techniek. In 2016 begonnen ze met hun bedrijf. Een startkapitaal van 1,4 miljoen dollar maakte de eerste groei mogelijk. In 2019 haalden ze nog eens 10 miljoen dollar op bij investeerders. Vier jaar geleden stonden ze nog als start-up op de jaarlijkse beurs F&A Next van Wageningen UR. Nu horen ze bij de gevestigde orde van techbedrijven in de agrosector.

Weersystemen

Sencrop levert weersystemen volgens een eenvoudig businessmodel dat er in elk land gelijk uitziet. De data over zaken als neerslag, temperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid, dauwpunt en zonnestraling kun je raadplegen in een app. En ze zijn te koppelen aan (advies)diensten van andere bedrijven. De samenvoeging van allerlei lokale gegevens over weer, bodemomstandigheden en ook insecten leidt tot beter teeltmanagement, is de gedachte.

General manager Martin Ducroquet over het doel van zijn onderneming: “Moderne boeren staan voor heel veel uitdagingen. Ze moeten meer produceren maar ook groener, met minder input van grondstoffen, minder water, minder energie, ga zo maar door. Boeren moet daarom ook slimmer. Dankzij technologie kan dat ook. Wij leveren de technologie en de tools, adviseurs kunnen dan helpen bij de beslissingen die boeren nemen over hun teelt en de maatregelen die ze kunnen nemen.”

Niet bang voor misbruik van data

Ducroquet verzet zich met klem tegen het idee dat data delen ten koste gaat van de boer. Sencrop verdient zelf niet aan de data, verzekert hij, dat is niet het businessmodel. Hij is ook niet bang voor misbruik van de data. “Dit zijn weergegevens, dat zijn geen gevoelige data. En boeren krijgen er meer voor terug dan ze weggeven. Boeren willen gewoon meer weten over plaatselijke risicofactoren voor hun gewassen.”

Van twee kanten worden data in de keten sturend, stelt hij. “Vanaf de consumentenkant zie je dat bijvoorbeeld supermarkten heel stevig inzetten op sturing met data, blockchains, traceerbaarheid, oogstinformatie. Daar gebeurt al heel veel. Wij beginnen van de andere kant, bij de producent. Ik zeg niet dat die achterloopt op de andere kant van de keten, maar wel dat er nu kansen zijn op connecties. Kijk naar grote foodproducenten als McCain in combinatie met McDonalds, die nemen zorg voor de bodem en duurzame productie op in hun leveringsvoorwaarden. Daar zijn allerlei data voor nodig. Zie het als een ecosysteem waarin verschillende partijen werken. Wij vormen met onze weerdata één laagje in dat hele systeem.”

Oppewal
Johan Oppewal chef-redacteur


Beheer