Massa is dus kassa voor melkveehouder

De Nederlandse afdeling van de European Dairy Farmers (EDF) had afgelopen week haar najaarsbijeenkomst. Als thema hadden we dit jaar ‘massa of marge’. De reden hiervoor is de roep van ‘deskundigen’ dat het allemaal anders moet in de landbouw.

Een uitvloeisel hiervan is de beweging richting diversificatie van de melkstromen. Binnen EDF zitten leden met witte melk aan diverse afnemers: biologisch, PlanetProof, AH-melkstroom en Beter Leven. De basis van de EDF is de bedrijfseconomische benchmark. De onderliggende vraag was: zijn er andere interessantere verdienmodellen in plaats van vooral inzetten op kosten besparen door schaalvergroting?

Hopen op nieuwe ideeën

Ook hadden we sprekers uitgenodigd die onze visie op deze ontwikkelingen konden versterken.

Stiekem hoop je als ondernemer om tijdens dergelijke sessies te komen tot nieuwe ideeën die je bedrijfsresultaten verbeteren in de toekomst. Echter, de resultaten van de analyses waren ontnuchterend en misschien wel ‘old school’. Hoewel vergelijken van bedrijven op basis van kengetallen altijd arbitrair blijft, kwam er wel een duidelijke hoofdlijn naar voren.

Systeem maximaal benutten

De top 10-bedrijven op basis van totaal bedrijfsresultaat per arbeidskracht hadden gemeen dat zij hun systeem maximaal benutten. De stal vol en meer melk per arbeidskracht. Vooral duidelijk is dat schaal leidt tot meer resultaat. De hoogste bedrijven hadden meer dan 250 melkkoeien en de laagste groep 125 melkkoeien. Opvallend is dat de melkprijs minder invloed heeft dan je denkt. Het gaat vooral om de proceskosten in de hand houden en de tank zo vol mogelijk melken.

Opvallend is dat de melkprijs minder invloed heeft dan je denkt. Het gaat vooral om de proceskosten in de hand houden en de tank zo vol mogelijk melken.

Een van de sprekers die goed ingevoerd is in de zuivelwereld stelde vervolgens ook nog duidelijk dat het verschil maken in melkprijs op duurzaamheid een ‘race to the bottom’ is. Duurzaamheid is meer iets wat op de politieke agenda staat, er niet op bewegen als melkveehouderij is geen optie. Maar het gaat niet leiden tot nieuwe verdienmodellen.

Aloude model

Mijn conclusie was wel, dat wil je meedraaien in de top op basis van bedrijfsresultaat, dan werkt het aloude model nog steeds. De kosten in de hand houden en door middel van liters melk bepaal je je eindresultaat. Wat erbij komt is dat duurzaamheid meer en meer een license to produce zal worden, maar geen verdienmodel.

Gezond koeien voeren met minder eiwit: hoe doe je dat? Kijk gratis het webinar hierover terug

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.