De automobielindustrie wordt geplaagd door gebrek aan elektronica en moet haar productie noodgedwongen terugschroeven. Ook de landbouwwerktuigenindustrie ondervindt hinder van een moeizame levering van elektronische componenten.
Tot echte problemen heeft de moeizame levering bij de trekkerfabrikanten nog niet geleid, maar helemaal gerust zijn ze niet. “voorlopig geen punt, maar gezien de signalen die wij van onze toeleveranciers krijgen, zijn wij er nog niet zo zeker van dat we eind van dit jaar alle trekkers nog wel van de benodigde elektronica kunnen voorzien”, laat New Holland weten. John Deere zegt geen hinder te ondervinden van gebrek aan toelevering, maar bevestigt dat ook daar de levertijden oplopen. Fendt schortte onlangs de productie in twee fabrieken op vanwege een tekort aan onderdelen.
Wereldwijd gezien loopt de afzet van nieuwe trekkers en werktuigen als een trein. Hogere graanprijzen zijn de belangrijkste verklaring dat de fabrikanten de orderboeken onverwacht goed vol hebben. Twee, drie of zelfs zes maanden levertijd voor orders die nu bij de fabriek worden geplaatst, zijn meer regel dan uitzondering.
Trekkers, maar ook werktuigen, vooral voor de graanteelt, worden goed verkocht. De dealer die nu bij de fabriek bestelt, kan zijn ploeg op z’n vroegst eind juli verwachten, meldt Lemken CEO Anthony van der Ley.
Een zaaimachine wordt levering december, meldt Pöttinger. Het nog steeds verstoorde wereldwijde containertransport, sinds het vastgelopen schip in het Suez-kanaal, schopt levering van onderdelen nog steeds in de war. Vooral de levering van elektronica is een zorgelijk punt, vinden ze ook bij Lemken.
De wereldwijde economie draait nog onverwacht goed en vooral de vraag naar consumentenelektronica heeft de vraag naar computerchips doen exploderen. Specifiek voor die componenten hangen veel bedrijven aan dezelfde speen. Samen met snel oplopende grondstoffenprijzen voeren fabrikanten de ene na de andere prijsverhoging door. Daardoor zien ze distributeurs bestellingen naar voren halen, wat levertijden ook kunstmatig opdrijft.
De FederUnacoma (nationale federatie van fabrikanten van landbouw- en tuinmachines in Italië) is in de prijzen van grondstoffen gedoken en publiceerde deze op haar website. Ze geven aan dat de staalprijzen in Europa in maart hun hoogste punt ooit behaalden, met bijzonder hoge stijgingen voor gewalste producten (HRC en CRC) die met 70 tot 80% stegen in vergelijking met de niveaus van voor de Covid-pandemie.
Bij kunststoffen registreerde Europa in het eerste kwartaal van het jaar een kostenstijging van 45% voor ethyleen en 121% voor polyethyleen. Dit alles heeft volgens FederUnacoma ernstige gevolgen voor de landbouwmechanicasector. Voor het maken van een trekker zijn namelijk gemiddeld 1.700 onderdelen nodig. Daarvan is ongeveer 75% ijzer (gietijzer, staal, metalen buizen) en 5% andere metalen, zoals koper. Meer dan 10% is plastic materialen (cabinebekleding, afschermingen, afdekkingen, pluggen) en ongeveer 5% rubber (leidingen, afdichtringen, pakkingen). Een prijsstijging op deze grondstoffen zou dus betekenen dat de productie van trekkers duurder wordt en de verkoopprijs van een nieuwe trekker gemiddeld gaat stijgen.