HAK Fresh: ‘Meer groente consumeren met meer eetmomenten’

09-06 | |
Het concept van HAK Fresh: koelverse groenten, gegrild, geblancheerd, geroosterd en gemarineerd met alleen een beetje olie en azijn toch tot tien dagen houdbaar.
Het concept van HAK Fresh: koelverse groenten, gegrild, geblancheerd, geroosterd en gemarineerd met alleen een beetje olie en azijn toch tot tien dagen houdbaar.

HAK Fresh is de tak van groentefabrikant HAK die koelverse groenten verwerkt en bereidt. Het bedrijf wil consumenten – vooral buitenshuis – op verschillende momenten op de dag verleiden om meer en vaker groenten te eten. Het concept van HAK Fresh: koelverse groenten, gegrild, geblancheerd, geroosterd en gemarineerd, met alleen een beetje olie en azijn toch tot tien dagen houdbaar.

De gemiddelde consument haalt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente van 250 gram niet. Dat volume moet dus omhoog om wat gezonder te worden met z’n allen. Verjonging van de traditionele doelgroep van HAK, die gewend was aan groenten en peulvruchten in de bekende glazen pot, werd enkele jaren geleden al gerealiseerd met de introductie van stazakken met bonen en bonenschotels. Een hogere groenteconsumptie behaal je echter amper door alleen op de avondmaaltijd te focussen; dit geijkte groentemoment van de dag is doorgaans al verzadigd.

Meer succes wordt door HAK Fresh-directeur Rogier Hilkes verwacht als er wordt ingespeeld op andere eetmomenten, eerder en later op de dag. Bij ontbijt, lunch, tussendoor en de borrel liggen kansen. Het bedrijf biedt ready-to-(h)eat groentemaaltijden aan in supermarkten en levert kant- en-klare groentecomponenten aan pizza- en restaurantketens en aan sandwichmakers. De componenten zijn ook geschikt voor sandwiches. In plaats van een plakje komkommer en tomaat op een broodje kaas kiezen voor gegrilde groenten op een laagje hummus. Of geroosterde tomaat en gegrilde groene asperges bij de borrel.

Alles voor de hygiëne

Lopend door de pas omgebouwde fabriek in Den Bosch komen de mogelijkheden vanzelf voorbij. Naast de rauwkostproductie is het eigenlijk een soort grote gaarkeuken. Maar dan wel een ultrahygiënische, met gekleurde vloeren en werkkleding om het hygiëneniveau duidelijk aan te geven. Aan de ene kant van de ruimte (high care zone) gaan rauwe groenten – nadat een medewerker (witte jas, groene vloer) ze heeft gehusseld in olie en azijn – de grilloven in en aan de andere kant (high risk zone) komen ze eruit. De medewerker (blauwe jas, rode vloer) zet de groenten gauw in de koeling. Alles voor de hygiëne.

HAK Fresh gaat de markt op met verse gegrilde en geroosterde groente. Dat gebeurt wel meer. Hoe onderscheidt HAK Fresh zich?

“Ketenbeheersing. Wat ons uniek maakt in dit segment is de langere houdbaarheid van de producten. We hebben er enorm in geïnvesteerd om zonder extra toevoegingen de producten minstens tien dagen houdbaar te maken, waar vijf dagen normaal gesproken wel de max is. De lange houdbaarheid in combinatie met de verschillende gewichtsverpakkingen die kunnen worden afgestemd op de verbruiksgraad, verlaagt het risico voor de afnemer op waste.”

Lees verder onder foto

Rogier Hilkes (40) is sinds december 2020 directeur van HAK Fresh. - Foto: Van Assendelft Fotografie
Rogier Hilkes (40) is sinds december 2020 directeur van HAK Fresh. - Foto: Van Assendelft Fotografie

Hoe doen jullie dat?

“Met razendsnelle terugkoeling. En het product wordt snel geseald, voorzien van verpakking. Zo weinig mogelijk blootstelling aan de lucht, daar is de hele verwerkingslocatie op ingericht. Lysteria is een grote vijand van de voedselverwerkende industrie. Hoge kwaliteit, houdbaarheid en koude toepasbaarheid. Daar hebben we ons op gericht en dat is gelukt. Je kunt de groenten dus zowel koud als warm gebruiken. En het ziet er dankzij het grillstreepje mooi uit en heeft de perfecte bite, dat is heel belangrijk. We leveren in allerlei verpakkingen, van 40 gram tot 300 kilo, maar altijd dezelfde kwaliteit.”

Zit een flinke marge op zeker?

“Dat valt best tegen, want je verliest ontzettend veel vocht tijdens het bereidingsproces. Eigenlijk net als thuis. Na de garing is er veel minder over van de plakjes courgette of die zak spinazie. Als je zo rekent, zijn wij echt niet duur.”

Wat betekent dit nieuwe concept voor de telers?

“We moeten elke dag verse aanvoer hebben, want we hebben amper voorraad. Dus leveringsgarantie is essentieel. We werken veel met tussenhandelaren. We kunnen niet, zoals HAK, altijd volledig met Nederlandse producten werken. Het moet immers vers zijn. Natuurlijk werken we zo veel mogelijk met seizoensproducten uit de regio. Met de meeste leveranciers werkt dit bedrijf al tientallen jaren samen. We zijn met hen om de tafel gaan zitten. Omdat ons product vers houdbaar moet zijn, stellen we hoge eisen aan de kwaliteit van de grondstoffen. Met sommige telers doen we ook rechtstreeks zaken. Zij begrijpen wat we nodig hebben. Ketensamenwerking is enorm belangrijk.”

Hoe blijf je de concurrent voor?

“Een echte concurrent hebben we niet. Niemand doet het zoals wij, met deze houdbaarheid. Blijven innoveren is erg belangrijk.”

Nog leuke nieuwe producten in de pijplijn?

“Onze productinnovator is constant bezig met nieuwe recepten. Erg enthousiast ben ik over de rodekoolschotel in grootmoeders stijl. Grof gesneden kool met een appelsalade eroverheen. Geweldig. Kan straks opgewarmd zo bij het kerstdiner.”

Wat is jullie groeivisie?

“Het nieuwe concept van gegrilde, geroosterde en geblancheerde warme groenten neemt nu nog geen 20% van de HAK Fresh-productie in. Maar nu gaan we echt de markt op. Ik verwacht volgend jaar boven de 30% te zitten.”

Vos
Petra Vos Redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.