Doorgaan naar artikel

Meer innovatie in agrifood dan consument verwacht

De Nederlandse food- en agrisector scoort goed op innovatiekracht bij consumenten.

Nieuws
Food
Foto: Roel Dijkstra premium

Foto: Roel Dijkstra

De Nederlandse food- en agrisector scoort goed op innovatiekracht bij consumenten. De verwachtingen die consumenten hebben bij de innovatie in de sector worden overtroffen in ervaringen.

Dat is één van de conclusies uit het Authenticity Gap onderzoek. Consumenten werd gevraagd naar hun verwachtingen van organisaties, onder andere in de food- en agrisector, en hun daadwerkelijke ervaringen. Een verschil hiertussen wordt een authenticiteitskloof genoemd.

De Nederlandse voedsel- en drankensector scoort een positieve kloof op innovatie van bijna 8%. Dat betekent dat de ervaringen de verwachtingen ruimschoots overtreffen. De positieve kloof is ook gegroeid ten opzichte van 2018, toen hetzelfde onderzoek werd uitgevoerd en de score 4,7% was. Onder de tien onderzochte industrieën was de score op innovatie in deze sector het hoogst. Ook de agrisector heeft een positieve score, zij het lager: bijna 2%.

Rol in de maatschappij

Tussen de ervaringen met de rol in de maatschappij van deze bedrijven en de verwachtingen zit juist een negatieve kloof. De ervaringen met de voedsel- en drankensector liggen op dit gebied -7,3% lager dan hun verwachtingen. In 2018 was de score +4,4%. De verwachtingen zijn daarmee sneller gestegen dan de feitelijke prestaties die bedrijven laten zien. Datzelfde geldt voor verwachtingen over milieu-inspanningen. In de agrisector nam de score af van +4,5% naar -4,1% in 2021.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Omnicom PR Group. Duizend goed geïnformeerde consumenten werden ondervraagd over tien sectoren.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin