Doorgaan naar artikel

Meer keurmerken in schap, kiest consument bewuster?

Consumentengedrag is complex, en daardoor lastig te analyseren. En daarmee is het ook een dankbare bron om het eigen gelijk te halen.

Geüpdatet op:
Commentaar
Food
Zo’n 80 % van de eieren passeert met een keurmerk de kassa in de supermarkt. - Foto: ANP premium

Zo’n 80 % van de eieren passeert met een keurmerk de kassa in de supermarkt. - Foto: ANP

Consumentengedrag is complex, en daardoor lastig te analyseren. En daarmee is het ook een dankbare bron om het eigen gelijk te halen.

Zoals in de vleesconsumptie. Stichting Wakker Dier ziet in de cijfers van marktonderzoeksbureau Circana – we kennen dit vooral onder de naam IRI – dat de vleesverkoop met 7% daalt. Circana baseert zich op kassagegevens. Volgens Wakker Dier wil de consument minder vlees eten, en zijn vervangers met een opmars bezig. Wat het effect van hogere vleesprijzen het afgelopen jaar is, kan de organisatie ook niet duiden. Zij vindt nog steeds wel dat supermarkten te uitbundig vlees promoten.

Omzet voeding met keurmerk stijgt

Interessant onderzoek van Circana wijst wel uit dat de omzet van voeding met een keurmerk in 2022 met 11% groeide. Ondanks alle kritiek op het woud aan keurmerken en de nieuwe initiatieven rondom de Nutri-Score kiest de consument kennelijk toch bewuster.

Binnen de supermarkt noteren aardappels, groente en fruit met een keurmerk voor biologisch, Fairtrade, On the Way to Planet Proof en Beter Leven een omzetaandeel van 22,3%. De totale omzet van voeding met keurmerken steeg het afgelopen jaar naar € 7,1 miljard. Hier was de verwachting dat de hoge prijsstijgingen en inflatie weleens een sterke invloed zouden hebben op de aankoop van duurzamere producten.

Eieren en vis met keurmerk meest in trek

Eieren en vis met een keurmerk zijn overigens het meest in trek. Zo’n 80 % van deze producten passeert met een keurmerk de kassa. Kip komt goed uit de cijfers omdat supermarkten overstapten op 1 ster Beter Leven-keurmerk. Biologisch groeide licht, maar blijft in het geweld met andere keurmerken achter, waardoor het aandeel afneemt.

Prijsvechters Aldi en Lidl draaien niet mee in de monitor. Evenmin zijn eigen programma’s van sectoren en winkelketens buitengesloten. Enige voorzichtigheid om de cijfers te duiden, blijft dus geboden.

Snel delen

Image
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin