Meer omzet en minder winst voor vleesbedrijf JBS

12-08 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Het Braziliaanse vleesbedrijf JBS maakte in het afgelopen kwartaal 8% meer omzet, maar de operationele winst en de nettowinst daalden met respectievelijk 12% en 10%. JBS is één van ’s werelds grootste vleesbedrijven en in Nederland eigenaar van het vleesvervangersbedrijf Vivera.

De omzet kwam uit op omgerekend € 17,3 miljard. De operationele winst, uitgedrukt in de ebtida (resultaat voor rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen) bedroeg bijna € 2 miljard. Het nettoresultaat € 750 miljoen.

Omzet gedaald

De Amerikaanse rundvleesdivisie is normaal gesproken een belangrijk winstgevend onderdeel van het bedrijf. Afgelopen kwartaal was dat echter anders en daalde de omzet daar met bijna 5%. De ebitda nam af met 55%. De prijzen voor runderen in de VS stegen door minder aanbod. Volgens het bedrijf zijn de marges in dit onderdeel wel aan het normaliseren. Ook de varkensvleesdivisie in de VS presteerde minder goed dan een jaar eerder. De omzet daalde met 3% en de ebitda met 20%. Net als bij runderen, was het aanbod varkens voor de slacht lager. Tegelijkertijd was er wel een sterke vraag, waardoor de prijzen voor varkens stegen.

JBS exporteerde in het afgelopen kwartaal voor een bedrag van omgerekend € 4,8 miljard. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Het grootste deel ging naar China (27%). In 2021 was dat nog 32%.

Het eveneens Braziliaanse vleesbedrijf BRF rapporteerde ook kwartaalresultaten. Het nettoresultaat kwam negatief uit op -€ 85 miljoen. De omzet nam wel toe met 11% tot € 2,4 miljard. Het verkochte volume nam toe met 1%, de prijzen stegen met 10%. Toch was de prijsstijging niet voldoende om de brutowinst op peil te houden; die daalde met 6%. De ebitda daalde ook met 31% tot € 244 miljoen.

Kostendruk als gevolg van prijzen grondstoffen, brandstof en verpakkingen

De resultaten van BRF, dat vooral groot in kip is, weerspiegelden de kostendruk als gevolg van hogere prijzen voor grondstoffen, brandstof en verpakkingen. De CEO stelde dat die kosten in de toekomst zouden stabiliseren of dalen en zei dat de vraag in de laatste twee kwartalen van het jaar over het algemeen ook sterker is. Toch drukt de dalende koopkracht wel op de aankopen van vlees, en wil BRF de productprijzen verhogen om de marges te beschermen.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Kloosterman


Beheer