Het verkoopvolume van de voedingswinkels nam ook af met 4,7%. Ook in supermarkten neemt het verkoopvolume af met 3,8% ten opzichte van vorige maand. Ook de omzet van de supermarkten neemt weer toe met 4,9% ten opzichte van vorig jaar. Ook de speciaalzaken hadden een grotere omzet, het verkoopvolume steeg hier ook.
De stijging van de omzet heeft ook te maken met
de inflatie: de verkoopprijzen liggen hoger doordat de prijzen worden doorberekend. De daling in het verkoopvolume kan hier ook mee te maken hebben. De halfjaarcijfers van bedrijven als Unilever en
Nestlé laten hetzelfde beeld zien: hogere omzetten maar minder verkoopvolume en minder winst. In de gehele detailhandel nam de omzet met 0,4% toe en was het verkoopvolume 6,3% lager dan een jaar eerder. De online-verkoop laat ook een kleine omzetgroei voor de voedingsmiddelen- en drogisterijverkopers. De omzet steeg met 0,7%. Bij de andere sectoren nam de omzet uit de online-kanalen juist af. Over het algemeen nam de omzet af met 6,5% af. Met name webwinkels, met als hoofdactiviteit verkoop via internet, voelen een klap van 7,1% minder omzet.