Doorgaan naar artikel

Meer omzet voor zuivelbedrijf Emmi

Omzet van het Zwitserse zuivelbedrijf Emmi is in 2021 gestegen met 5,6% naar €3,75 miljard.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Geitenkaas. - Foto: Hans Prinsen premium

Geitenkaas. - Foto: Hans Prinsen

De omzet van het Zwitserse zuivelbedrijf Emmi is in 2021 gestegen met 5,6% naar CHF 3,9 miljard (volgens de huidige koers is dat € 3,75 miljard).

Gecorrigeerd voor overnames en wisselkoersen groeide de omzet autonoom met 3,6%. De activiteiten in de Zwitserse thuismarkt daalden volgens verwachting licht, de buitenlandse omzet steeg vooral in de divisies Amerika en Europa. Dat meldt Emmi in een update over de resultaten. Begin maart volgen de volledige jaarcijfers.

Herstel Nederlandse activiteiten

In Nederland is Emmi actief met de verwerker van geitenmelk Bettinahoeve en handelsbedrijf AVH Dairy Trade. Gedeeltelijk herstel van de verkoop van verse geitenkaas van de Bettinahoeve zorgde mede voor een kleine plus van het vers kaassegment in Europa. De omzet van de Bettinahoeve daalde sterk in 2020, de afzet loopt voor een groot deel via het foodservicekanaal dat in 2020 forse klappen kreeg vanwege alle lockdowns.

Zwitserland is met een omzet van CHF 1,65 miljard goed voor bijna 43% van de totale groepsomzet. Amerika is inmiddels goed voor CHF 1,48 miljard, dat is een groei van ruim 15%. De omzet groeide met name sterk door de overname van dessertactiviteiten in de VS en de fetakaasactiviteiten van Athenos. Onder de divisie Amerika vallen behalve de VS en andere Amerikaanse landen ook Tunesië, Frankrijk en Spanje.

De divisie Europa omvat de activiteiten in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De omzet steeg in deze divisie met ruim 5% naar CHF 662 miljoen.

Groei in vegan

In Europa groeide de afzet van de productgroep overig met bijna een kwart, dat komt vooral door de groei van zuivelvervangers. Groei is afkomstig van de productiebedrijven van plantbased producten zoals desserts en haverdranken in Duitsland en Oostenrijk. Ook de lancering van het plantbased merk Beleaf droeg bij aan de groei. De om zet van de categorie overig is met CHF 35 miljoen nog wel bescheiden ten opzichte van de totale Europese omzet van CHF 662 miljoen in 2021.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin