Melk-aan-de-deur blijft populair bij Britten

18-10 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

De Britse ‘milkman’ bezorgt momenteel melk aan de deur bij 614.000 gezinnen. Dat is weliswaar minder dan tijdens de coronapiek, toen het aantal adressen steeg tot een piek van 670.000, maar nog altijd aanzienlijk meer dan het dieptepunt van 503.000 net voor de eerste lockdowns. Bovendien wordt per gezin gemiddeld 2,3% meer melk afgenomen dan in 2019.

Dat blijkt uit cijfers van het zuivelschap AHDB Dairy. De Britse melkboer komt ’s ochtends in alle vroegte met een elektrisch wagentje en levert melk in flessen van één pint (568 ml). Daarnaast bezorgt de milkman ook andere zuivel en vaak verse sappen alsmede eieren.

Volgens een analyse van het schap zijn bij de nieuwkomers van vorig jaar veel jongeren weer afgehaakt. Maar gezinnen met kinderen blijven de melkboer trouw, constateert het schap.

Plaatselijke bedrijven steunen

“Consumenten krijgen het gevoel dat ze de plaatselijke boeren en bedrijven steunen en proberen ook duurzamer te zijn door geen plastic containers met melk meer te kopen. Melk-aan-de-deur blijft echter aanzienlijk duurder dan in de winkel. Het is daarom van groot belang dat de leveranciers dat prijsverschil kunnen rechtvaardigen door te benadrukken wat voor verschil de melkboer kan maken. Dat is des te meer van belang nu mensen weer meer gevoelig worden voor prijzen doordat de coronasteunmaatregelen zijn gestopt. Vertellen over de herkomst, zowel wat betreft het lokale karakter als welzijn en milieu kunnen helpen, net als het wijzen op de versheid en smaak”, aldus het schap.

Uitgebreide marktinformatie over zuivel(producten) en melkprijzen vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur



Beheer