Doorgaan naar artikel

Melkveehouders richten pijlen ook op sojadrink

Geüpdatet op:
Achtergrond
Eiwittransitie
Tom Grobben: “We vinden het hartstikke leuk om nieuwe dingen te doen.” - Foto: Hans Prinsen

Tom Grobben: “We vinden het hartstikke leuk om nieuwe dingen te doen.” - Foto: Hans Prinsen

Tom Grobben en zijn broer Bart timmeren aan de weg met hun sojadrink van zelf geteelde sojabonen. Intussen melken ze ook nog koeien. Hun bedrijf is genomineerd voor Foodvalley Champions 2020. De twee broers constateren dat een groeiende groep consumenten kiest voor producten met plantaardige ingrediënten. “Daar spelen we simpelweg op in.”

In oktober wordt het dan toch echt serieus. De flessen sojadrink van de broers Tom en Bart Grobben uit Enschede (Ov.) gaan de markt op. Geproduceerd van soja van eigen Twentse grond. Het was een spannende ontdekkingstocht van vier jaar, met ondertussen natuurlijk een paar tegenvallers, maar die zijn allemaal overwonnen.

“Plantaardig is een alternatief voor dierlijk”, zegt Tom. “Vooral in de steden, en zeker onder jongeren. Daar spelen we op in. Wij hebben niks tegen koemelk. Dat zou ook vreemd zijn, want mijn broer en ik hebben samen met onze ouders een melkveebedrijf. Er is niks mis met koemelk, we zetten er alleen sojadrink naast. ”

Plantaardige melk

Het bedrijf De Nieuwe Melkboer van de broers Grobben is genomineerd voor de verkiezing van de Foodvalley Champions 2020, georganiseerd door Foodvalley NL. Het juryrapport is lovend. De plantaardige melk van de startup geeft vorm aan twee transities tegelijk, schrijft de jury. Namelijk aan de verschuiving naar een meer plantaardig voedingspatroon en aan het verkorten van de voedselketen. “Van die nominatie worden wij helemaal blij”, zegt Tom. “Blijkbaar zijn er meer die in ons concept geloven. Mooi toch?”

Melkveebedrijf te klein voor twee opvolgers

Tom (28) woonde tijdens zijn studie in Utrecht, zijn broer in Amsterdam. Inmiddels zijn ze terug op het ouderlijk melkveebedrijf aan de rand van Enschede. Het bedrijf telt 75 koeien, op termijn te klein voor de opvolgers. “En dus zijn we gaan zoeken naar alternatieven, naast de koeien. Uitbreiding van de veestapel, als dat al mogelijk zou zijn op deze plek, zagen we niet zitten. De veehouderij zit maatschappelijk in zwaar weer, schaalvergroting levert moeilijke discussies op en daar hebben we geen zin in. Bovendien vinden we het hartstikke leuk om nieuwe dingen te doen. Dat gecombineerd met de verschuiving naar plantaardig heeft geresulteerd in De Nieuwe Melkboer.”

De eerste stap was de start met de teelt van soja. Dat doen ze nu voor het vierde jaar. Soja is geen simpel gewas, zegt Tom. “Met soja ben je ontzettend afhankelijk van het weer. Vorst in mei na de inzaai is rampzalig en rond de oogst in oktober mag het niet te nat zijn. En vergeet de duiven niet. Met behulp van adviseurs hebben we de teelt nu in de vingers.”

Lees verder onder de film.

Sojadrink in plaats van sojamelk

Dit jaar gaat het helemaal goed. De sojaplanten staan op heuphoogte, vorig jaar rond deze datum nauwelijks tot de knie. “Ik ben optimistisch over de komende oogst.”

Afgelopen twee jaar zijn ze aan de slag gegaan met de verwerking van soja tot enkele producten. Ze richten zich op sojadrink. “Voorlopig zien we daarin het meeste toekomst. Het is rijk aan eiwit en schuimt prachtig op. Een topproduct voor mensen die van cappuccino houden.”

Het liefst zouden ze dit product onder de naam sojamelk op de markt brengen, maar dat mag niet. “Melk moet dierlijke eiwitten bevatten. Doet onze melk niet en dus moesten we er een andere naam aan geven. Is sojadrink geworden. Beetje saai, maar het woord dekt de lading.”

Natuurlijk zijn er boeren die er niet in geloven

Melkveehouders in hun omgeving vinden het wel stoer wat we doen, zegt Tom. “Natuurlijk zijn er boeren die er niet in geloven. Of ze zijn niet op de hoogte van de trends onder consumenten. Toch vinden de meesten het wel leuk wat wij doen.”

En zijn ouders? Tom: “Zij vinden dat wij moeten doen waar we gelukkig van worden. Ze steunen ons. Zeker nu potentiële afnemers positief reageren op ons product. Onze ouders zijn onze grootste supporters.”

Haver en veldbonen

Het blijft niet bij sojadrink. “We zijn bezig met haver en veldbonen. Ook daarvan kun je fantastische producten maken. Dat zijn we aan het uittesten.”

Hij koestert de koeien. “Sterker nog, elke dag ben ik actief op de boerderij. De eerste uren van de dag staan de koeien centraal, de rest van de dag De Nieuwe Melkboer. Als het financieel lukt met onze plantaardige drinks dan stoppen we mogelijk met de koeien. Misschien ook niet. We zien wel.”

Snel delen

Image
Aart van Cooten

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin