Met STREEK verdere groei omzet coöperatie

24-07-2020 | Laatste update op 04-02 | |
Groene Hart Coöperatie
Melkveehouder Edwin Veldhuijzen is voorzitter van de Groene Hart Coöperatie en een van de deelnemende boeren. Hij maakt onder andere drinkyoghurt. - Foto: Roel Dijkstra

De korte keten staat in de belangstelling, bij consumenten en bij boeren. De Groene Hart Coöperatie is actief in de Randstad. Melkveehouder Edwin Veldhuijzen levert zuivelproducten.

Voor de 35 producenten van de Groene Hart Coöperatie is de supermarktketen Hoogvliet van groot belang. In alle 70 filialen zijn de producten van deze korte keten te vinden, sinds begin dit jaar onder de naam STREEK. De producten staan nu ook bij elkaar, zodat ze voor de consument beter vindbaar zijn.

‘Unieke samenwerking’

Coöperatievoorzitter Edwin Veldhuijzen spreekt over een enorme vooruitgang. “Zowel voor Hoogvliet als voor ons. Hoogvliet krijgt meer profiel en onze afzet neemt toe. In de wereld van de korte ketens is deze samenwerking uniek.”

Veldhuijzen is melkveehouder in Zoeterwoude (Z.-H.). Een derde deel van de melk van zijn 70 koeien verwerkt hij tot volle melk, boter, karnemelk, zuiveldranken en Marokkaanse yoghurt. Van deze producten zet hij ongeveer de helft af via de coöperatie. Het gaat naar schatting om 50% van zijn omzet. “Zie daar het economisch belang van onze gezamenlijke afzet. Ik, en ook mijn collega’s, hebben meer afzetkanalen, maar STREEK is vaak de belangrijkste.”

Coöperatie neemt taken uit handen

De ketenbenadering heeft meer voordelen. De coöperatie neemt de leden taken uit handen, bijvoorbeeld de logistiek, financiële administratie en, sinds de recente aanstelling van een salesmedewerker, ook de werving van nieuwe afnemers. “De coöperatie ontzorgt de leden, zodat wij kunnen doen waar we goed in zijn: lekker en duurzaam voedsel produceren. Als een nieuwe afnemer zich meldt, stuur ik hem door naar de coöperatie. Bovendien zorgt onze eigen salesmedewerker voor nieuwe afnemers. Daar profiteer ik natuurlijk ook van.” Als het gaat om inkoop van bijvoorbeeld verpakkingsmaterialen, kopen de producenten gezamenlijk in. Hierdoor kunnen forse kortingen worden bedongen.

Veldhuijzen is sinds de oprichting in 2010 betrokken bij de coöperatie. Hoogvliet is sinds de beginfase een belangrijke afnemer. “In samenspraak met dit bedrijf hebben we afgelopen jaar geïnvesteerd in een nieuwe naam en logo. Dat hebben we gedaan uit eigen middelen en dus zonder subsidie. Dat geeft aan dat wij inmiddels een stevige economische basis hebben opgebouwd.”

Keerzijde van het SPN-certificaat

De aangesloten leveranciers hebben (verplicht) een SPN-certificaat voor streekproducten. Dat heeft ook een keerzijde. “Sommige afnemers willen ook graag STREEK-tomaten of -komkommers in het assortiment. Maar daarvoor krijgt een tuinder geen SPN-certificaat: deze groenten vallen helaas niet onder de noemer streekproduct omdat ze vaak op substraat worden geteeld.”

De coronacrisis leidde eerst tot een forse omzetdaling en vervolgens tot een fikse groei. Veldhuijzen verwacht dat een deel van de nieuwe consumenten blijvend kiest voor producten uit eigen streek. “Lokaal voedsel is hot. Dat merk ik ook in onze eigen boerderijwinkel.”

Lees ook: Het succes en de uitdagingen van korte ketens

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

van Cooten
Aart van Cooten Freelance redacteur



Beheer