Doorgaan naar artikel

Milcobel maakt weer winst ondanks minder omzet

De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel heeft in 2021 een nettowinst behaald van € 10,7 miljoen.

Zuivelfabriek van Milcobel in Kallo. - Foto: Milcobel premium

Zuivelfabriek van Milcobel in Kallo. - Foto: Milcobel

De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel heeft in 2021 een nettowinst behaald van € 10,7 miljoen.

Dat is een duidelijk verbetering ten opzichte van 2020 toen de grootste Belgische zuivelonderneming een verlies van €21 miljoen boekte. De omzet daalde wel in 2021 en kwam uit op € 1,14 miljard. De coöperatie noemt nog geen concrete melkprijs voor haar leden, wel kondigt ze een nabetaling aan van € 0,90 per 100 kilo melk.

De onderneming spreekt zelf van een ‘sterk resultaat’ dat het gevolg is van de Feniks Strategie die in combinatie met een kostenbesparingsprogramma het bedrijf weer op de kaart moet zetten. De nettowinst wordt toegevoegd aan het eigen vermogen, de solvabiliteit stijgt mede daardoor van 25,5% eind 2020 naar 28% eind 2021.

Minder melkaanvoer

De omzetdaling van 7,7% naar € 1,14 miljard heeft meerdere oorzaken. Milcobel heeft een verliesgevende melkproductieactiviteit in Schoten gestopt, de ijsverkoop viel tegen door het slechte weer en er werd minder melk aangevoerd. Door slechte resultaten in de afgelopen jaren heeft Milcobel flink wat leden verloren. De melkprijs is volgens Milcobel nu weer op concurrerend niveau ten opzichte van andere Belgische en Europese zuivelbedrijven.

De rentabiliteit van alle business-units is in 2021 sterk verbeterd. In de omzet is de € 40 miljoen omzet van de overgenomen kaasverwerker Kaasbrik voor de helft meegenomen.

Groei toegevoegde waarde

Onderdeel van het strategisch programma is het vergroten van het aandeel producten met meer toegevoegde waarde. Dat resulteerde in 2021 in een volumegroei van 10% voor de productcategorie met relatief veel toegevoegde waarde.

In zes fabrieken in België en Frankrijk maakt het bedrijf kaas, boter, room, melkpoeder, roomijs en wei. Milcobel verkoopt producten onder eigen merken, zoals Brugge Kaas, Nazareth, Brigand, Inza en Incolac. Verder produceert Milcobel onder private label voor de retail en ingrediënten voor de voedingsindustrie.

In 2020 verwerkte Milcobel nog 1,7 miljard liter melk van meer dan 2.400 leden. Door de slechte melkprijs en resultaten zijn inmiddels 400 leden vertrokken naar andere zuivelaars. CEO Nils van Dam beaamt tegenover nieuwssite Vilt.be dat ‘concurrenten met assertieve methoden marktaandeel proberen te veroveren in België’, maar hij is desondanks positief over de toekomst van Milcobel in deze concurrentieslag.

Een van de concurrenten in België is het Nederlandse A-ware dat onder meer actief is vanuit een van FrieslandCampina overgenomen vestiging in Aalter.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin