Doorgaan naar artikel

Milcobel wil verder groeien in mozzarella

Milcobel wil op termijn de productie van mozzarella verder uitbreiden. Dat meldt de Belgische zuivelonderneming bij de officiële opening van het Mozzarella Experience Center.

Nieuws
Food
Milcobel mozzarella. Foto: Milcobel (Tom Dhaenens) premium

Milcobel mozzarella. Foto: Milcobel (Tom Dhaenens)

Milcobel wil op termijn de productie van mozzarella verder uitbreiden. Dat meldt de Belgische zuivelonderneming bij de officiële opening van het Mozzarella Experience Center.

Milcobel heeft afgelopen jaren fors ingezet op de productie van mozzarella op basis van koemelk. Jaarlijks rolt er nu 65.000 ton mozzarella van de productielijnen, maar de Belgische zuivelcoöperatie wil meer. Ook komende jaren wil de onderneming nog verder groeien in mozzarella. Eerst met bestaande en nieuwe klanten, maar op termijn ook qua productie, zo licht een woordvoerder toe. Een tijdspad voor nieuwe investeringen is echter nog niet bekend.

Mozzarella Experience Center

Afgelopen week opende Milcobel, bij haar productielocatie in Langemark, een Mozzarella Experience Center. Hier wordt kennis en kunde over mozzarella gedeeld met klanten en partners. Francis Relaes, managing director Milcobel Premium Ingredients, geeft aan dat de zuivelonderneming al 20 jaar investeert in onderzoek naar de karakteristieken van mozzarella als ingrediënt. Dit doet Milcobel in samenwerking met universiteiten en onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland. Naast toepassingen van mozzarella gaat het ook om kennis over rijping, transport, invriezen, ontdooien en andere zaken die van belang zijn op de markten waar Milcobel actief is. De onderneming heeft mozzarellaklanten in 80 landen wereldwijd. Vooral in Zuid-Europa is Milcobel sterk aanwezig. Het gaat hier om Spanje, Italië en Portugal. Ook in het Verenigd Koninkrijk beschikt de onderneming naar eigen zeggen over een sterke positie.

Aziatische markt groeit

De Europese mozzarellamarkt groeit volgens Relaes met zo’n 3% per jaar. Tegelijk wordt volgens hem de Aziatische markt steeds belangrijker. In verschillende Aziatische landen ziet hij een bovengemiddelde groei van 6 à 7% per jaar. Milcobel weet volgens hem te profiteren van een eigen verkoopkantoor in Hongkong, dat vijf jaar geleden werd opgericht. Dit heeft volgens Relaes gezorgd voor een sterke volumegroei in de regio en inzicht in de ontwikkeling van de markt. Milcobel wist ook te profiteren van in de afgelopen jaren gesloten vrijhandelsakkoorden met landen als Zuid-Korea en Japan.

Mozzarella als ingrediënt

De mozzarella die Milcobel produceert in Langemark, zijn niet de bolletjes die consumenten vinden in de lokale supermarkt. De zuivelonderneming produceert mozzarella als ingrediënt voor de foodservice-markt. Het gaat hier bijvoorbeeld om producenten van pizza’s, pasta of panini’s. Milcobel spreekt van ‘low moisture’ mozzarella-blokken, ofwel industriële mozzarella met een laag vochtgehalte. Dit type kaas zou goed zijn voor 88% van de circa 3,8 miljoen ton mozzarella die wereldwijd wordt geproduceerd. Ongeveer 2,3 miljoen ton daarvan komt uit de VS, en is grotendeels voor de thuismarkt bestemd. In Europa zijn volgens Milcobel Italië en Duitsland de grootste consumenten van mozzarella – mozzarella-bolletjes en low moisture mozzarella samen –, maar niet de grootste producenten. In Nederland produceert Royal A-ware mozzarella in Heerenveen. Recent nam de zuivelonderneming een fabriek over van Danone in Spanje. Ook daar wil A-ware mozzarella gaan produceren.

Binnen Milcobel is de mozzarellafabriek bijna goed voor de verwerking van de helft van de totale melkaanvoer van 1,4 miljard kilo.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin