Doorgaan naar artikel

Miljoenenverlies Vion geen reden tot wanhoop

Er zijn genoeg uitdagingen voor vleesbedrijf Vion.

Geüpdatet op:
Business
Commentaar
Foto: Martijn ter Horst premium

Foto: Martijn ter Horst

Er zijn genoeg uitdagingen voor vleesbedrijf Vion.

Het grote verlies dat vleesbedrijf Vion vorige week bekendmaakte dreunt nog na. Toch lijken de zorgen over het bedrijf nu minder groot dan een decennium geleden. Is dat terecht? Ja. Er is een fiks verlies maar er zijn veel redenen om aan te nemen dat dit echt door tijdelijke omstandigheden komt, en niet door structurele problemen binnen het bedrijf, zoals destijds.

Vion groeide uit voegen

Eerst even terug naar ‘vroeger’. In de beginjaren 2000 groeide een overambitieus Vion uit zijn voegen. Na de totstandkoming van het bedrijf volgde de ene na de andere overname, waarna het zich verslikte in het Britse Grampian. Noodgedwongen volgde een periode van reorganiseren. Ook het ‘tafelzilver’ werd verkocht, in de vorm van Rendac, ofwel Vion Ingredients. Die verwerker van slachtbijproducten en dode dieren – in feite de laagstwaardige grondstof – rendeerde het best, wat veel zegt over deze branche.

Samenloop van omstandigheden

Het verlies over 2021 komt grotendeels door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ten eerste corona. Ten tweede personeelskrapte – dat is overigens wel een structureel probleem. Dan de Afrikaanse varkenspest die markten verstoorde. En tot slot de geëxplodeerde energieprijzen. Je kunt het zo’n bedrijf niet aanrekenen dat het niet op alle rampen tegelijk voorbereid was.

Sterk stijgende veeprijs

Geeft dit alles genoeg vertrouwen voor de toekomst? Helaas nog niet. Personeelskrapte is een structureel probleem. Daar zijn we nog niet van af. Hetzelfde geldt voor de ontwrichting van de energiemarkt. Daar komt een sterk stijgende prijs voor vee (nu ook de varkens) bij – voor boeren nodig, voor het slachtbedrijf een bron van zorg. Lukt het om die door te berekenen?

Eén belangrijk lichtpunt: de lang gekoesterde wens om steeds meer in concepten te doen, krijgt steeds meer vorm. Dat is een structurele versterking van de business.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin