Doorgaan naar artikel

Minder omzet voor voedingswinkels in februari

Voor de derde opeenvolgende maand daalt de omzet van foodwinkels ten opzichte van het jaar ervoor.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
De omzet van supermarkten daalde in februari met 3,7% bij speciaalzaken steeg de omzet juist met 3,7%. - Foto: Canva/Luxizeng premium

De omzet van supermarkten daalde in februari met 3,7% bij speciaalzaken steeg de omzet juist met 3,7%. - Foto: Canva/Luxizeng

Winkels in de voedings- en genotmiddelen maakten in februari bijna 3% minder omzet dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het is de derde opeenvolgende maand dat de omzet voor de foodwinkels daalt ten opzichte van het jaar ervoor.

De speciaalzaken deden het beter dan de supermarkten. Waar de omzet van de supermarkten met 3,7% daalde, steeg de omzet van de speciaalzaken met 3,7%. Het verkoopvolume bij alle winkels in voeding was ruim 7% lager dan in 2021. Iedere maand sinds juli vorig jaar daalt het volume in de foodwinkels in vergelijking met een jaar eerder.

Volumedaling

De daling van het volume dat de supermarkten afzetten, was nog forser dan de daling van de omzet: het volume daalde in februari met 8,2%. Een daling van dergelijke grootte is in minstens 17 jaar niet voorgekomen. Het volume in de speciaalzaken nam licht toe met 0,5%. In januari was de volumestijging nog bijna 4%.

De verandering in de omzet van non-foodwinkels was groter. Daar steeg de omzet met bijna 58%. Het volume nam toe met 51% ten opzichte van februari 2021. Toen gold de hele maand een lockdown, waarvan de non-foodsector veel last had.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin