Minder vertrouwen door stijgende coronabesmettingen

24-11 | |
Foto: Henk Riswick
Foto: Henk Riswick

Duitse ondernemers zien het ineens niet meer zitten. Zij zien een toenemend aantal coronabesmettingen op zich afkomen, de inflatie sterk toenemen en zij worden geconfronteerd met problemen in de toelevering van producten.

Volgens onderzoeksinstituut IFO staat het vertrouwen van de Duitse ondernemer ineens op het laagste niveau in zeven maanden. De Duitse Bundesbank denkt dat de inflatie in Duitsland deze maand stijgt naar zo’n 6%. Franse ondernemers zijn daarentegen ineens weer wat positiever. Hun vertrouwen staat ondanks corona op het hoogste niveau sinds juni 2007. De Franse industrie heeft goede zaken gedaan en de orderboeken zijn goed gevuld met buitenlandse opdrachten.

Zorgen over strengere maatregelen

De strengere lockdownmaatregelen hebben duidelijk geen positieve invloed op de markt. Zo zit de aardappelmarkt een beetje klem. Aan de ene kan zijn er zorgen over een mogelijk kleinere vraag naar aardappelproducten als gevolg van aankomende lockdown-maatregelen in Europa. Aan de andere kant staan de graanprijzen zo vast op een hoog niveau, dat een lagere aardappelprijs gevolgen kan hebben voor het toekomstige aardappelareaal. Omdat het dan interessanter is voor telers om graan in te zaaien in plaats van aardappelen te poten. Hierdoor staan aardappelprijzen redelijk stabiel. Voor uien lijkt eerder een verschuiving van het afzetkanaal plaats te vinden, omdat thuisconsumptie toeneemt bij strengere regels tegen corona.

Nog weinig effect op prijzen

Voor de vleesconsumptie is het een ander verhaal. Deze loopt terug als men niet meer buiten de deur kan eten. Vooral voor de afzet van vlees van vleeskuikens uit de reguliere houderijsystemen is de afzet naar horeca en foodservice van belang. Maar het aanbod van kip is krap, waardoor dat de kuikenmarkt vooralsnog niet in zijn greep houdt. Ook bij varkens is er nog weinig van te merken. De varkensmarkt liep al zuur, maar dat heeft andere redenen. De coronamaatregelen zijn nog te vers om het effect te voelen in de markt. Als het effect heeft op de horeca, is de verwachting dat het in de retail juist weer beter gaat lopen, net als vorig jaar. Daar komt bij dat in de tweede en de derde golf de verwerkende industrie in Italië was ingestort door personeelstekorten, omdat iedereen ziek thuis zat. Daarvan is nu geen sprake. In Azië hinderen de lockdowns de afhandeling in de havens en het binnenlandse transport wel. Dat bemoeilijkt de uitvoer.

Minder afzet verwacht

Ook in de kalfsvleessector vreest men voor een terugval in de afzet naar de horeca. Restaurants houden rekening met een kleinere afzet en kopen slechts kleine hoeveelheden. In Duitsland werkt men in enkele deelstaten al met een 2G-systeem, waardoor niet-gevaccineerden geen toegang hebben tot horecagelegenheden. In de rundvleessector verwacht men ook een verschuiving in de afzet van rundvlees van de horeca naar de retail. De supermarkten hebben tijdens de vorige lockdown vrij snel de afzet van luxere vleesdelen overgenomen van de restaurants en zullen dat ook nu snel invullen. Het is nog de vraag hoeveel effect een eventuele lockdown heeft op de prijzen. Vorig jaar was het aanbod van slachtkoeien veel groter. Dit jaar blijft het aanbod achter en dat blijft ook in de komende tijd zo.

Mede-auteurs: Annet Smale, Jacco Keuper en Marc Dijkerman

Uitgebreide marktinformatie over aardappelprijzen vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

Ramaker
John Ramaker Redacteur



Beheer