Mondelez verwacht meer thuisconsumptie

27-07-2022 | |
Milka is een van de merken van Mondelez. - Foto: ANP
Milka is een van de merken van Mondelez. - Foto: ANP

Voedingsmiddelenproducent Mondelez verwacht dat consumenten meer thuis zullen consumeren en selectiever zullen zijn in de merken die ze kopen.

“Consumenten over de hele wereld blijven onze vertrouwde en iconische merken zoeken om aan hun snackbehoeften te voldoen.” Dat zei CEO van Mondelez Dirk van de Put tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.

De producent van merken als Philadelphia, LU, Milka, belVita en Côte d’Or ervaart een situatie die de CEO omschrijft als ‘dynamisch’ door inflatie, een onstabiele toeleveringsketen en tegenwind van valuta. Vanwege de kostenstijgingen op het gebied van energie, transport, verpakkingen, granen, zuivel en oliën heeft Mondelez onlangs prijsacties in belangrijke markten aangekondigd.

Snacken steeds belangrijker

Het bedrijf deed onderzoek naar consumentenvoorkeuren waaruit bleek dat snacken steeds belangrijker wordt en traditionele maaltijden minder belangrijk. “Omdat snacken zo’n belangrijke rol speelt in het leven van de consument, zijn onze kerncategorieën chocolade en koekjes historisch gezien goed bestand tegen economische neergang en prijsacties. Deze trend zet zich over de hele wereld voort, ondanks een algemene daling van het consumentenvertrouwen”, zo stelt Van de Put. Consumenten blijven chocolade en koekjes zien als betaalbare verwennerijen en een belangrijke ‘opkikker’, aldus de CEO. Al met al verwacht Mondelez niet dat consumenten de snackproducten massaal zullen laten liggen vanwege hogere prijzen.

In het eerste halfjaar nam de omzet toe met ruim 8%. Organisch, dus zonder overnames en desinvesteringen, groeide de omzet met bijna 11% tot $ 15 miljard. Daarvan kwam 4,3 procentpunt door toename van het volume en 6,4 procentpunt door prijsstijgingen. De nettowinst kwam uit op $ 1,6 miljard: een daling van 21% ten opzichte van een jaar eerder.

Kloosterman


Beheer