Mooie basis voor voedselkeuzelogo

30-03-2022 | |
Roodenburg
Annet Roodenburg Lector Voeding en Gezondheid, HAS Hogeschool
Olijfolie. - Foto: Canva
Olijfolie. - Foto: Canva

Een gezonde keuze maken in de supermarkt is lastig voor consumenten.

Het overgrote deel van het aanbod aan voedingsmiddelen is niet gezond, daarnaast zijn er altijd wel aantrekkelijke aanbiedingen te krijgen die heel vaak ook nog eens ongezond zijn. Als je je als consument wat meer verdiept in het etiket, dan kun je informatie over voedingswaarden en ingrediënten vinden. Maar of zo’n product dan gezond is, is lang niet altijd meteen duidelijk. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat de supermarkten niet kunnen wachten om een voedselkeuzelogo in te voeren om consumenten te helpen bij het maken van gezonde keuzes.

Van oorsprong Franse logo

In januari was het geduld van de supermarkt op. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score werd met veel lawaai ingevoerd. Het van oorsprong Franse logo is niet in lijn met hoe wij in Nederland over gezonde keuzes communiceren. Een paar voorbeelden: De 30+-kaas en olijfolie die in de Schijf van Vijf passen, scoren een oranje D en een gele C. Terwijl chocolademelk, gesuikerde ontbijtgranen, oven-chips en cola light een groene A of B krijgen. Consumenten worden niet echt geholpen. In de folders staan aanbiedingen met groene A’s en B’s. Maar in dezelfde folder staan geen rode E’s bij de aanbiedingen van chocoladerepen, frisdrank en andere ongezonde lekkernijen.

Repareren van probleem

Dit alles ondergraaft het voedselkeuzelogo nog voordat het echt is geïntroduceerd. Jammer, want het is best een mooi logo, bekend van wasmachines en koelkasten. Een valse start. Te vroeg. Een internationale wetenschappelijke commissie is nog bezig om dit probleem te repareren, over een paar maanden moet dit klaar zijn. Daarna wordt het resultaat nog beoordeeld door de Gezondheidsraad of er goede aansluiting is met de Nederlandse Richtlijnen Goede voeding en vervolgens met een advies komt. Wat als het advies negatief is?

Minder zout, suiker en verzadigd vet

Geen nood! De nieuwe staatssecretaris Maarten van Ooijen heeft de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering op 24 februari aan de Tweede kamer aangeboden. Trapsgewijze doelstellingen voor minder zout, suiker en verzadigd vet om productverbetering te stimuleren. Dat kan ook een mooie basis voor zo’n voedselkeuzelogo zijn.



Beheer