Doorgaan naar artikel

Mulder (ING): ‘Supermarkt richt zich met flitsbezorging op nieuwe doelgroep’

Steeds meer supermarkten stappen in flitsbezorging. Dirk Mulder (ING) denkt dat deze trend aanhoudt, maar wel met veel knelpunten.

Dirk Mulder is retail- en groothandelexpert bij ING. Hij denkt dat supermarkten in flitsbezorging stappen om een nieuwe doelgroep aan te spreken. - Foto: ING premium

Dirk Mulder is retail- en groothandelexpert bij ING. Hij denkt dat supermarkten in flitsbezorging stappen om een nieuwe doelgroep aan te spreken. - Foto: ING

Steeds meer supermarkten maken een start in de snelbezorgingmarkt, ofwel flitsbezorging. Dirk Mulder, sectoreconoom op gebied van groothandel en retail van ING, denkt dat deze trend aanhoudt, maar wel met veel knelpunten.

Begin dit jaar kondigde Jumbo een samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas. Enkele maanden later volgde ook Spar met een aankondiging dat de supermarkt de handen in een sloeg met Deliveroo. Deze Britse partij is nu echter vertrokken uit Nederland. Snel daarna maakte zowel Albert Heijn, Spar als biologische supermarkt Marqt bekend Thuisbezorgd.nl te kiezen als partner. Deze week kondigde Hoogvliet ook aan dat zij boodschappen zullen gaan bezorgen met Thuisbezorgd.

Een nieuwe samenwerking van een supermarkt met een maaltijdbezorger zoals Thuisbezorgd.nl. Waar komt deze trend vandaan?

Mulder: “Anderhalf jaar geleden waren daar ineens de flitsbezorgers. Hun businessmodel is via een hub op een centraal gelegen plek boodschappen binnen 10 minuten bezorgen. Zij bieden een klein assortiment aan met populaire producten en bezorgen deze op de fiets. Ze hadden de tijd mee. Er was een lockdown en mensen mochten niet naar buiten. Ook waren jongere generaties op zoek naar meer gemak.”

“Flitsers kregen daarnaast ook duw in de rug door investeerders. Die konden hun geld op weinig andere plekken renderen en dit was een totaal nieuw concept. Er is veel kapitaal richting de flitsbezorgers gegaan, waardoor ze snel konden uitbreiden. In korte tijd lanceerde er vier partijen in Nederland: Gorillas, Getir, Flink en Zapp.”

Overlast van hubs flitsbezorging

“Daarna kwamen er al snel negatieve geluiden. Er was veel overlast doordat er ook hubs midden in woonwijken gesitueerd zijn. Vrachtwagens die laden en lossen, fietskoeriers die voor de deur hangen en afgeplakte voorgevels. Men ging zich hieraan irriteren. Dat leidde ertoe dat gemeentes de hubs gingen weren en dat in Amsterdam zelfs is besloten dat ze alleen maar op een industrieterrein mogen staan.”

“Daar komt nog een uitdaging bovenop: de rente stijgt, dus flitsbezorgers kunnen minder makkelijk lenen. Ook investeerders zijn kritischer en wil sneller winstgevendheid zien. Er is minder groeigeld beschikbaar. Dat is ook een van de redenen waarschijnlijk waardoor Zapp zicht heeft teruggetrokken op de Nederlandse markt.”

De traditionele retailers zoeken naar een manier om een andere doelgroep aan zich te binden

Waarom springen supermarkten zo massaal in op flitsbezorging?

“Hoewel de flitsbezorgers veel onrust met zich mee brachten, legde ze ook iets bloot. Er is een behoefte aan snelle boodschappenbezorging. Met name in jongere generaties zit die behoefte aan gemak en snelheid. Ben je iets vergeten, dan bestel je het en staat binnen een half uur voor de deur.

Supermarkten zien deze trend en behoefte ook en willen die vervullen. Door een samenwerking aan te gaan met Thuisbezorgd.nl, hoeven zij niet de constructie op te zetten om de boodschappen binnen een half uur te bezorgen. Dit is een heel nieuwe tak van sport voor de supermarkten, die naast de fysieke winkel en de bestaande e-commerce ligt.”

Is dit dan experimenteren voor de supers?

“Ja, dat denk ik wel. De traditionele retailers zoeken naar een manier om een andere doelgroep aan zich te binden. Jongere generaties doen niet één keer in de week boodschappen, zij bekijken dat per dag. Daarnaast vinden steeds minder jongeren het prettig om naar de supermarkt te gaan: lange rijen, veel mensen bij elkaar.”

“De flitsbezorging richt zich echt op deze consument en daarmee een nieuwe doelgroep voor de supermarkten. Zeg maar de geplande boodschap versus de spontane boodschap. De supermarkt doet hiermee geen afbreuk aan hun bestaande klantenbestand, het is een aanvulling hierop. Door een samenwerking aan te gaan met een derde partij is het ook financieel gezien relatief veilig experimenteren.”

Wat zijn de knelpunten voor supermarkten?

“Logistiek gezien is het een uitdaging. De supermarkt heeft een voordeel ten opzichte van de flitsbezorgers: zij hebben de infrastructuur al. De winkels bevinden zich vaak al op een centraal gelegen locatie. Maar die locatie is niet ingericht op orders pikken en al helemaal niet onder tijdsdruk. De supermarkt is ingericht op een winkelervaring en niet op efficiënt producten verzamelen. Zie maar eens tussen een assortiment van 10.000 producten het juiste te vinden.”

Het zal in eerste instantie verlieslatend zijn voor supermarkten om te gaan flitsbezorgen

“Daar komt nog de marge bij op waar je voor werkt. E-commerce van supermarkten is nu veelal al een verlieslijdende aangelegenheid. Daar komt bij flitsbezorging ook nog de kosten bovenop van de fietskoerier, iemand die de producten moet pikken en er gaat een gedeelte naar Thuisbezorgd. Daarmee vloeit ook een gedeelte van de marge weg. Het zal daarom in eerste instantie ook verlieslatend zijn voor supermarkten om te gaan flitsbezorgen.

Wat levert dit op voor een platform als Thuisbezorgd?

“Ik denk dat Thuisbezorgd en andere maaltijdplatforms de grote winnaars zijn. Zij kunnen hun portfolio verder uitbreiden en de capaciteit van bezorgers nog beter vullen. Het is misschien nog wel makkelijker voor hen. Een maaltijd moet warm aankomen, dit geldt bij boodschappen in veel mindere maten. Het is een toevoeging op hun catalogus en trekt nieuwe klanten en doelgroepen naar hun platform.”

Supermarkten gaan mee met de behoefte van de consument, net zoals ze deden met het thuisbezorgen via hun website

En voor de supermarkten?

“In eerste instantie verdienen zij hier niks aan. Wat zij hiermee wel bereiken is meer binding met nieuwe klanten. Het is voor supermarkten makkelijker om klanten te trekken dan voor de vier bekende flitsbezorgers: de supermarkten hebben meer naamsbekendheid. Zij bereiden in principe hun merk verder uit en mensen zijn trouwer aan bekende en vertrouwde merken.”

“Uiteindelijk gaan we zien of het de supermarkten op de lange termijn iets oplevert. Ze gaan nu mee met deze nieuwe trend en behoefte van de consument, net zoals ze deden met het thuisbezorgen van boodschappen via hun website. Als er meer gefaciliteerd wordt, zal de markt zich daar ook toe gaan zetten. Het gaan op korte termijn in ieder geval niet bijdrage aan de rendabiliteit van de supermarkt. Het zou mij dan ook niet verbazen als er weer partijen mee stoppen en er in de markt van flitsbezorging een soort consolidatie plaatsvindt.”

Lees ook: Frank Quix (Q&A): ‘Efficiëntie en beleving voor retail belangrijker dan ooit’

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin