NAO-directeur: ‘Aardappelrooidag nodig om imago te verbeteren’

02-09 | |
Aardappelrooidag
Dick Hylkema: “De aardappel is eigenlijk een hartstikke modern voedingsproduct.” - Foto: Roel Dijkstra

De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) houdt op zaterdag 3 september de Nationale Aardappelrooidag. Volgens directeur Dick Hylkema is het hoog tijd om het imago van de aardappel te verbeteren. “We richten ons vooral op jongeren en gezinnen met kinderen. Van hun consumptiegedrag is de hele Nederlandse aardappelketen afhankelijk.”

Of hij zich zorgen maakt over het imago van de aardappel, is de vraag. Dick Hylkema denkt even na. Ja, toch wel een beetje. “De aardappel heeft bij veel mensen een tamelijk ouderwets imago. Een product van vroeger, doet denken aan de tijd van aardappelen, groente en een stukje vlees bij het avondeten. Daarom is het altijd goed om de aardappel in de schijnwerpers te zetten. Want de aardappel is gezond, dichtbij huis geproduceerd, duurzaam geteeld en, last but not least, je kunt de aardappel op allerlei manieren in recepten verwerken. Het is eigenlijk een hartstikke modern voedingsproduct.”

Natuurontwikkeling, verzilting en woningbouw, we moeten vechten om het aardappelareaal te behouden

Aardappelrooidag is groeidiamant

Hylkema is directeur van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO), de branchevereniging voor handelaren in poot- en consumptieaardappelen. NAO houdt zaterdag 3 september voor de tweede keer de Nationale Aardappelrooidag. Dat klinkt nogal pretentieus voor een activiteit waar vijf telers aan meedoen en waarschijnlijk enkele honderden belangstellenden op af komen.

Hylkema is optimistisch: “Deze dag is een groeidiamant. In 2021 zijn we gestart met één teler. Onze inzet is dat steeds meer telers meedoen, in alle hoeken van het land. Voorheen werkte ik jarenlang in de glastuinbouw. In die sector heb je het evenement Kom in de Kas. Is ook klein begonnen en nu een fenomeen met een enorme impact. Dat gaat hopelijk ook gebeuren met onze aardappelrooidag.”

Pr-campagne Power to the Pieper

De rooidag is een van de activiteiten van de pr-campagne Power to the Pieper. De feestelijke opening van het stamppotseizoen vorig jaar was daar ook onderdeel van. Zo’n campagne is echt nodig, benadrukt Hylkema. NAO heeft het laten onderzoeken. Duizend consumenten zijn ondervraagd. “En wat bleek, twee derde is nog nooit op een aardappelbedrijf geweest, de helft weet niet hoe een aardappelplant eruitziet en slechts 15% omschrijft de aardappel als duurzaam. Ik zou zeggen: alle reden om de consument van wat feitelijke informatie te voorzien. En dat op een leuke manier.”

Uit het onderzoek bleek trouwens ook dat de gemiddelde consument minimaal twee keer per week aardappelen eet. Ouderen blijken het gemiddelde omhoog te trekken. “Gepensioneerden blijven aardappelen eten. Prima! Maar de aardappelketen moet vooruitkijken. Jongeren, gezinnen met kleine kinderen, van hen moeten we het hebben komende decennia. Juist die doelgroep willen we bereiken met onze aardappelrooidag. De aardappel moet bij hen top of mind worden.”

Tja, slechts 15% kenmerkt de aardappel als een duurzaam voedselproduct. Dat vindt Hylkema wel een erg laag percentage. “In vergelijking met producten zoals rijst en pasta heeft de aardappel een lage impact op het milieu. Of het nu gaat om klimaat, water- of landgebruik, de aardappel springt er positief uit. Op de rooidag gaan telers daarover vertellen.”

‘Keten iets om trots op te zijn’

Ook al is Hylkema al jarenlang NAO-directeur, hij verbaast zich nog steeds over de Nederlandse aardappelketen. “De hele keten is hier gevestigd: veredelaars, vermeerderaars, telers, handelaren, transporteurs, machinefabrikanten, noem maar op. De keten is in de hele wereld actief en levert via ons pootgoed en onze kennis een bijdrage aan de voedselzekerheid. De politiek beseft dat onvoldoende. Vanuit het buitenland komen ze kijken hoe wij de sector hebben georganiseerd en proberen dat in hun land te kopiëren. Is iets om trots op te zijn. En om aan de Nederlandse consument te vertellen. ”

Het aardappelareaal staat onder druk. Daarover maakt hij zich zorgen. “De teelt op akkerbouwbedrijven is een belangrijke pijler onder de hele keten. Natuurontwikkeling, verzilting en woningbouw, we moeten vechten om het aardappelareaal te behouden. Daarvoor organiseren we maatschappelijke steun. Ook daarvoor organiseren we de aardappelrooidag.”

Uitgebreide marktinformatie over aardappelprijzen vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

van Cooten
Aart van Cooten Freelance redacteur


Beheer