Nationale week zonder vlees én zuivel

04-01 | |
Foto: Hans Prinsen
Foto: Hans Prinsen

De Stichting Nationale Week Zonder Vlees organiseert van 7 tot en met 13 maart de Nationale week zonder vlees en zuivel.

De toevoeging ‘en zuivel’ is nieuw. Ook het gebruik van zuivel heeft volgens de initiatiefnemers een belastend effect op het klimaat.

Watergebruik

Een week zonder vlees en zuivel leidt volgens de stichting tot een flinke besparing wat betreft CO2-uitstoot en watergebruik. Voor onderbouwing van deze claim verwijst de organisatie naar een levenscyclusanalyse doorgerekend door Blonk Consultants. Wanneer vlees wordt vervangen door eieren, tofu, vleesvervanger, noten of peulvruchten is de besparing lager. Opvallend is dat het watergebruik per persoon dan zelfs flink stijgt ten opzichte van de reguliere gemiddelde vleesconsumptie. Dat heeft met name te maken met het hoge watergebruik van noten.

78 partners uit voedingsindustrie

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een non-profit-initiatief. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door 78 partners uit de voedingsindustrie, waaronder grote supermarktketens als AH en Jumbo. Ook veel producenten van plantaardige vlees- en zuivelalternatieven zijn partner. Afgelopen jaar (2020/2021) droegen deze partners ruim € 200.000 aan de campagne bij. Ook ontving de stichting € 116.000 aan sponsoring.

Verkoopvolume vleesvervangers hoger

De stichting Nationale Week Zonder Vlees organiseert de campagne voor de vijfde keer. Tijdens de vorige editie hebben 1,7 miljoen volwassen Nederlanders een week lang vlees laten staan, zo blijkt uit onderzoeksresultaten van onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat het verkoopvolume van vleesvervangers in supermarkten tijdens de vorige editie 154% hoger lag ten opzichte van een gemiddelde week in 2021.

Willem Veldman


Beheer