Doorgaan naar artikel

Nederland goed voor 5% omzet Arla

Arla blijft vol inzetten op de verkoop van producten met toegevoegde waarde en duurzaamheid.

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
In de afgelopen vijf jaar groeide Arla’s omzet in Nederland met 82%. Foto: Hans Prinsen premium

In de afgelopen vijf jaar groeide Arla’s omzet in Nederland met 82%. Foto: Hans Prinsen

Arla blijft vol inzetten op de verkoop van producten met toegevoegde waarde en duurzaamheid. De belangrijkste merken als Arla en Lurpak groeien jaar na jaar.

Arla’s omzet in Nederland is in 2021 toegenomen van € 526 naar € 598 miljoen. Nederland was daarmee net als in 2020 goed voor 5% van de totale omzet (€ 11,2 miljard) van Arla Foods. Dat blijkt uit het jaarverslag van de zuivelonderneming. Het gaat hier zowel om de activiteiten in Nederland als import. In de afgelopen vijf jaar groeide Arla’s omzet in Nederland met 82%.

Eerder communiceerde Arla Nederland, met een productielocatie in Nijkerk, al cijfers over de marktregio Nederland, België en Frankrijk. De omzet in deze drie landen steeg met € 24 miljoen naar € 360 miljoen. Het gaat hier dus om de commerciële operationele activiteiten exclusief de import van producten als kaas, boter en ingrediënten uit landen als Denemarken en Duitsland.

VK Arla’s grootste markt

Het Verenigd Koninkrijk (VK) is met een omzet van bijna € 2,9 miljard nog steeds Arla’s grootste markt. Het VK is goed voor ruim een kwart van de totale omzet van de onderneming. Daarna volgen in aflopende volgorde Zweden (14%), Duitsland (12%) en Denemarken (10%). Opvallend is dat bijna alle percentages gelijk bleven ten opzichte van 2020. Alleen China, goed voor een omzet van € 419 miljoen, groeide van 3 naar 4% van de totale omzet.

Arla’s Europese commerciële gebied beslaat negen landen in Noord- en West-Europa. Samen zijn deze landen goed voor 59% van de totale omzet. Ondanks marktverzadiging wint Arla naar eigen zeggen marktaandeel dankzij zijn merkenbeleid. De belangrijkste markten die in Europa voor groei zorgden, waren Nederland, Frankrijk en België, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken met een volumegroei van de strategische merken van respectievelijk 8,4, 3,8 en 2,2%.

Future26

In Arla’s nieuwe strategie, het in 2021 geïmplementeerde Future26 waarin waardecreatie en duurzaamheid centraal staan, wordt onderscheid gemaakt tussen core en groeimarkten. Nederland is een van de groeimarkten waar extra wordt ingezet op merken en innovaties. Ook versnelt het zuivelbedrijf voor groeimarkten wereldwijd de foodservice-activiteiten door het merk Arla pro uit te breiden naar restaurants en bakkerijen en is er extra aandacht voor verkoop via e-commerce. Naast Nederland noemt Arla Duitsland, West-Afrika, Zuidoost-Azië en China als belangrijke groeimarkten. In core markten als Denemarken en Zweden is Arla marktleider. Groei in deze markten moet vooral komen uit schaalvoordelen.

Saoedi-Arabië

Internationaal zijn voor Arla Saoedi-Arabië en China belangrijke groeimarkten. In vijf jaar tijd steeg de omzet in Saoedi-Arabië met 39% naar € 342 miljoen. Vanuit Ryad bedient Arla de hele regio, een regio waar de onderneming al meer dan zestig jaar actief is. Recent investeerde de onderneming nog € 15 miljoen in uitbreiding van de productielijnen in Saoedi-Arabië.

In China nam de omzet in vijf jaar tijd toe met 107% naar € 419 miljoen. Afgelopen jaar had Arla het net als vele concurrenten moeilijk op de Chinese markt voor kindervoeding. De resultaten lagen dan ook iets onder het niveau van 2020. Groei in China was vooral te danken aan de verkoop van drinkmelk. Ook steeg de export van kaas en boter als gevolg van samenwerking met de Chinese zuivelgigant Mengniu.

Arla’s winst uit joint ventures nam afgelopen jaar met 82% toe naar € 53 miljoen. Dit is volgens de onderneming vooral een gevolg van belangen in het Chinese Mengniu en het Zweedse Lantbrukarnas Riksförbund (LRF)

Groei in verkoop merkproducten

De totale omzetstijging van Arla Foods in 2021 is vooral een gevolg van hogere verkoopprijzen en groei in de verkoop van merkproducten. De zuivelonderneming collecteerde in 2021 13,7 miljard kilo melk, een lichte daling ten opzichte van een jaar eerder (2020: 13,9 miljard kilo melk). Arla is daarmee de vierde grootste zuivelonderneming ter wereld op basis van melkinname, en de grootste biologische zuivelproducent ter wereld. Opvallend blijft de hoge omzet die de zuivelonderneming realiseert met het Arla-merk. Deze omzet steeg van € 3,1 naar € 3,4 miljard. Het merk deed het goed in alle markten. Het kon leunen op de resultaten van Arla’s duurzaamheidsagenda en er werden milieuvriendelijkere verpakkingen ontworpen voor biologische melk in Denemarken en het Lactofree-assortiment. De totale omzetgroei door volume strategische merkproducten bedroeg voor het Arla-merk 4,4%.

Lurpak en Jörd

De omzet van Arla’s tweede grootste merk Lurpak groeide van € 638 naar € 646 miljoen. Het merk Puck deed het goed in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, maar de omzet daalde wel van € 403 naar € 383. Dit is volgens Arla een gevolg van wisselkoerseffecten. Arla meldt in het jaarverslag opvallend weinig over het in 2020 geïntroduceerde plantaardige merk Jörd. De zuivelonderneming meldt alleen dat het assortiment in Denemarken verder is uitgebreid. Naast Denemarken verkoopt Arla ook Jörd-producten in het Verengd Koninkrijk en Zweden.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin