Doorgaan naar artikel

Nederlanders geven meeste uit aan plantaardige vervangers

Nederlanders geven gemiddeld het meeste geld uit aan plantaardige vervangers. De retailwaarde per inwoner lag vorig jaar op zo’n € 23,50.

In de 13 onderzochte landen groeide de verkoopwaarde van plantaardige vlees- en zuivelvervangers met 6% in 2022. - Foto: ANP premium

In de 13 onderzochte landen groeide de verkoopwaarde van plantaardige vlees- en zuivelvervangers met 6% in 2022. - Foto: ANP

Nederlandse consumenten geven gemiddeld het meeste geld uit aan plantaardige vervangers voor dierlijke producten. De retailwaarde per inwoner lag vorig jaar op zo’n € 23,50. Nederland wordt gevolgd door Duitsland en Zweden met bedragen van respectievelijk € 23 en € 18,80 per inwoner.

Dat blijkt uit een rapport van The Good Food Institute. Daarin gebruikt de non-profitorganisatie verkoopcijfers uit dertien Europese landen van marktdatabedrijf Nielsen IQ.

In absolute aantallen staat Duitsland ver bovenaan. Duitsers gaven in totaal € 1,9 miljard uit aan vervangers. Dat is zo’n 11% meer dan een jaar eerder. In Nederland gaat het om € 411 miljoen, ongeveer gelijk aan de bestedingen in 2021 en goed voor een zesde plek.

Dalende verkoopwaarde vleesvervangers

Zoals eerder uit cijfers bleek, daalde de verkoopwaarde van plantaardige vleesvervangers in Nederland in 2022. De retailwaarde van vleesvervangers daalde volgens de gegevens van NielsenIQ met 4% tot € 221 miljoen.

De groei in overige categorieën kon de totale verkoopwaarde niet omhoog trekken, waardoor de verkoopwaarde gelijk bleef. Zo groeide de verkoop van plantaardige melkvervangers met 3% tot € 106 miljoen en van yoghurtvervangers met 3% tot € 64 miljoen. In hoeveelheden waren er echter wel dalingen te zien. Die dalingen waren er ook, en forser, in de dierlijke producten.

Groei plantaardige kaasvervangers Nederland

De snelst groeiende categorie in Nederland is plantaardige kaasvervangers met een groei van 16% in 2022 en een omzet van € 8,8 miljoen. In 2022 was het marktaandeel echter nog zo’n 1% van de totale kaascategorie.

In de dertien onderzochte landen groeide de verkoopwaarde van plantaardige vlees- en zuivelvervangers met 6% in 2022. De retailwaarde van de producten groeide daarmee tot € 5,7 miljard. De verkoophoeveelheid groeide in 2022 met 4% ten opzichte van een jaar eerder. De groei nam vorig jaar af. Sinds 2020 groeiden de verkoopwaarde en -hoeveelheid namelijk met 22%.

Plantaardige melkvervangers goed voor € 2,2 miljard

Plantaardige melkvervangers is de grootste categorie binnen de vervangers met een retailwaarde van € 2,2 miljard, gevolgd door vleesvervangers (€ 2 miljard). Daarna komen, op enige afstand, de yoghurtvervangers met € 47 miljoen. Vervangers voor vis en zeevruchten zijn de kleinste categorie, maar groeit wel het hardst (+67% in volume).

Minder plantaardige yoghurt verkocht

De groei van de zeevruchtenvervangers wordt gevolgd door de categorieën kaas, maaltijden en toetjes. De verkoophoeveelheden groeiden respectievelijk met 17%, 14% en 11%. De verkopen van plantaardige yoghurt daalden als enige, met 2%. De verkopen van plantaardige vleesvervangers bleven ongeveer gelijk.

De cijfers hebben betrekking op de landen Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin